course aims in Estonian
1. Luua tingimused ja valmisolek elektriseadmete töökindluse analüüsimiseks.
2. Luua tingimused elektriseadmete töökindluse tagamise võimaluste ära tundmiseks, sõnastamiseks ja rakendamiseks.
3. Luua tingimused elektriseadmetele diagnostika ja ekspertiisi tegemiseks.
4. Luua valmisolek ära tunda ja sõnastada rikete:
- õigeaegse tuvastamise võimalusi;
- tekkimis- ja süvenemisprotsesse;
- vältimise võimalusi.
course aims in English
1. To create the conditions and readiness for analyzing the reliability of electrical equipment.
2. To create the conditions for identifying the possibilities of maintaining the reliability of electrical equipment, formulating and implementing them.
3. To create the conditions for diagnostics and inspection of electrical equipment.
4. To create readiness for identifying and formulating:
- Early stage identification of the failures;
- Occurrence and propagation processes of the failures;
- Possibilities to avoid the failures.
learning outcomes in the course in Est.
Üliõpilane:
1. Analüüsib elektriseadmete (masinate, trafode, muundurite, kaitseseadmete, kaablite ja liinide) töökindlust, kirjeldades võimalikke peamisi tõrkepõhjusi.
2. Tuvastab võimalikke rikkeid, kasutades põhilisi elektriseadmete diagnostika viise.
3. Käitab elektriseadmeid, arvestades elektriseadmete toimet keskkonnale.
4. Kirjeldab elektriseadmete töökindluse suurendamise viise ja tõrgete vältimise võimalusi.
5. Teeb elektriseadmetele ekspertiisi, arvestades töökindluse aluste ja praktiliste rakendustega.
learning outcomes in the course in Eng.
The student:
1. Analyses the reliability of electrical equipment (machines, transformers, converters, protection devices, cables, lines), describing the main possible failure reasons.
2. Identifies possible failures, using the most common diagnostic methods for electrical equipment.
3. Exploits electrical equipment, taking into account the influence for the environment.
4. Describes the means and methods for enhancing the reliability of electrical equipment and avoiding failures.
5. Performs inspection of electrical equipment, taking into account the theoretical background of reliability and practical implementations.
brief description of the course in Estonian
Seadme elutsükkel. Töökindlusteooria põhimõisted ja terminid. Elektrimasinate ja trafode olulisemad tööea mõjurid ja tõrkepõhjused. Isolatsiooni vananemine. Laagrite tüübid ja probleemid. Elektroonikaseadmete töökindlus ja rikked, sujuvkäivitid, sagedusmuundurid. Elektrivarustuse töökindlus. Elektriseadmete toime keskkonnale. Diagnostika, ekspertiis, käit. Elektriseadmete hooldus.
brief description of the course in English
Main factors affecting the lifecycle of electric machines. Main failures in electric machines and transformers. Aging of insulation. Main types of bearings and their problems. Reliability and failures of electronic equipment, soft starters and frequency converters. Reliability of electricity supply. Electrical equipment and environment. Diagnostics, inspection, exploitation. Maintenance of electrical equipment.
type of assessment in Estonian
-
type of assessment in English
-
independent study in Estonian
-
independent study in English
-
study literature
1. Loengukonspekt.
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):