Sustainable Urban Water Systems Project
BASIC DATA
course listing
A - main register
course code
EMH5120
course title in Estonian
Kestlike linna veesüsteemide projekt
course title in English
Sustainable Urban Water Systems Project
course volume CP
-
ECTS credits
6.00
to be declared
yes
fully online course
not
assessment form
Examination
teaching semester
autumn
language of instruction
Estonian
English
Study programmes that contain the course
code of the study programme version
course compulsory
EAKI02/25
no
EAXM15/25
no
Structural units teaching the course
EA - Department of Civil Engineering and Architecture
Course description link
Timetable link
View the timetable
Version:
VERSION SPECIFIC DATA
course aims in Estonian
Aine eesmärk on anda tulevasele insenerile süvendatud teadmised, kuidas kavandada, projekteerida ja argumenteeritult esitleda kestlikke linna veesüsteemide lahendusi. Kursuse käigus teeb üliõpilane läbi erinevad lahenduse väljatöötamise etapid, alustades taustainformatsiooni kogumisest ning jätkates alternatiivsete lahenduste väljatöötamise, parima lahenduse projekteerimise ja seletuskirja koostamisega. Eesmärgi saavutamiseks rakendatakse asjakohaseid tarkvarasid ja tööriistu ning teoreetilisi kontseptsioone, mida on omandatud kohustuslikus aineprogrammis. Päriseluprobleemide lahendamine arendab inseneri loovust ning lahenduste esitlemine eneseväljenduse ja argumenteerimise oskust.
course aims in English
The purpose of this course is to give the future engineer in-depth knowledge of how to plan, design and argument solutions for sustainable urban water systems. During the course the student will go through the different stages of developing the solutions starting with gathering background information and continuing with developing alternative solutions, designing the best solution and compiling technical description of the solution. To accomplish the goals, students will implement proper tools, software and theoretical concepts acquired in the previous courses. Solving real-life problems develops the engineer's creativity, and presenting solutions develops self-expression and argumentation skills.
learning outcomes in the course in Est.
Õppeaine läbinud üliõpilane:
- kavandab linnaruumi sobivaid kestlikke veesüsteemide lahendusi;
- projekteerib tehniliselt ja majanduslikult mõistlikke linna veesüsteeme;
- analüüsib alternatiivsete lahendust sobivust ja rakendatavust kogu lahenduse elukaare ulatuses;
- argumenteerib tõenduspõhiselt pakutavate lahenduste mõju;
- hindab enda ja teiste arenguvajadusi ning pakutud lahenduste parendusvajadusi.
learning outcomes in the course in Eng.
After completing the course, the student:
- plans suitable solutions for sustainable urban water systems;
- designs technically and economically feasible urban water systems;
- analyzes the suitability and applicability of alternative solutions throughout the entire life cycle of the solution;
- based on evidence argues the impact of the developed solutions;
- assesses own and others' development needs and the improvement needs of the proposed solutions.
brief description of the course in Estonian
Kursuse käigus leiab üliõpilane lahenduse linna veesüsteemidega seotud päriselu probleemile rakendades kestlikku ja nutikat lähenemist. Kursuse käigus loodud lahendus peab vastama sisult ja vormilt eelprojekti nõuetele ja mahule.

Kursus on jagatud neljaks mooduliks:
1) aja planeerimine ja andmete kogumine, mille raames pannakse koostöös õppejõuga paika erinevate moodulite/etappide kestvus, raporteerimine ja lepitakse kokku seminaride ning kohtumiste ajakava. Lisaks antakse ülevaade kestlikest ja nutikatest linna veesüsteemide lahendustest koos kirjandusülevaatega.
2) Lahenduste projekteerimine ning alternatiivide analüüs, mille käigus viiakse läbi vajalikud arvutused ja mudeldamised, et hinnata välja pakutud lahenduste funktsionaalsust ja sobivust. Mooduli tulemusena valitakse välja sobivaim lahendus, mille täiendamist jätkatakse järgmistes moodulites.
3) Lõpliku lahenduse välja töötamine, dimensioneerimine ja visualiseerimine. Mooduli raames täpsustatakse lahenduse parameetreid ning vormistatakse eelprojekti mahus vajalikud joonised ja visualiseeringud.
4) Seletuskirja koostamine ning lahenduse tutvustamine, mille käigus koostatakse eelprojekti mahule vastav seletuskiri ning lahendust tutvustav ettekanne koos kokkuvõtva postriga.

Moodulite tegevusi toetavad korralised seminarid mooduli alguses ja lõpus, kus vaadatakse üle mooduli lähteülesanne ning tagasisidestatakse koos tudengitega mooduli käigus välja töötatud ja esitatud tulemus. Täiendavalt toimuvad kohtumised mentoritega, et toetada tudengeid lahenduste väljatöötamise erinevate etappide käigus.
brief description of the course in English
During the course, the student finds a solution to a real-life problem related to the urban water systems by applying a sustainable and smart approach. The solution created during the course must meet the requirements and volume of the preliminary project in terms of content and form.

The course is divided into four modules:
1) Time planning and data collection, during which, in cooperation with the lecturer, the duration of various modules/stages, reporting and the schedule of seminars and meetings are agreed upon. In addition, an overview of sustainable and smart solutions for urban water systems is provided along with a literature review.
2) Design of solutions and analysis of alternatives, during which the necessary calculations and modeling are carried out in order to evaluate the functionality and suitability of the proposed solutions. As a result of the module, the most suitable solution is selected, which will be improved in the following modules.
3) Development, dimensioning and visualization of the final solution. Within the module, the parameters of the solution are specified and the necessary drawings and visualizations are formalized in the scope of the preliminary project.
4) Compilation of the technical description and presentation of the solution, during which a technical description corresponding to the volume of the preliminary project and a presentation of the solution together with a poster are prepared.

The activities of the modules are supported by regular seminars at the beginning and end of the module, where the initial task of the module is reviewed and feedback to the result developed and presented during the module is given together with the students. In addition, meetings with mentors are planned to support students during the various stages of developing solutions.
type of assessment in Estonian
Kursuse hinne kujuneb moodulite jooksva hindamise ja lõpliku lahenduse ettekande põhjal. Iga mooduli positiivne läbimine annab 10 punkti (kokku 40 punkti) ning kursuse lõpus toimuv ettekanne 0-60 punkti. Ettekandele pääsemise eelduseks on vähemalt kolme mooduli eest saadud positiivne tulemus. Moodulite tulemuslikkust hinnatakse tudengite ja õppejõudude meeskonnas, lõpplikku lahendust hindab õppejõududest ja ekspertidest koosnev paneel.
type of assessment in English
The grade of the course is formed based on the continuous evaluation of the work carried out in the modules and the presentation of the final solution. Successful completion of each module gives 10 points (40 points in total) and the presentation at the end of the course can give 0-60 points. A prerequisite for admission to the presentation is a positive result for at least three modules. The performance in the modules is evaluated by a team of students and professors, the final solution is evaluated by a panel of professors and experts.
independent study in Estonian
Iseseisev töö moodustab umbes 75% kursuse mahust. See sisaldab: kestlike linna veesüsteemide lahendustega tutvumine, projektipiirkonda sobivate lahenduste alternatiivide välja töötamine, parima lahenduse valik, lahenduse vormistamine eelprojekti mahus ja vormis, projekti tulemuste tutvustamine.
independent study in English
Independent work makes up around 75% of the course. This includes: gathering the background information about the solutions for sustainable urban water systems, development of alternative solutions suitable for the project area, selection of the best solution, formalization of the solution in the scope and form of the preliminary project, presentation of the project results.
study literature
Õppejõudude koostatud kursuse materjalid, õppejõudude soovitatud ja üliõpilaste leitud erialakirjandus, sh valdkonna teaduspublikatsioonid, juhismaterjalid ja standardid.
study forms and load
daytime study: weekly hours
2.0
session-based study work load (in a semester):
lectures
1.0
lectures
-
practices
0.0
practices
-
exercises
1.0
exercises
-
lecturer in charge
Ivar Annus, kaasprofessor tenuuris (EA - ehituse ja arhitektuuri instituut)
LECTURER SYLLABUS INFO
semester of studies
teaching lecturer / unit
language of instruction
Extended syllabus
2025/2026 autumn
Ivar Annus, EA - Department of Civil Engineering and Architecture
Estonian
    Course description in Estonian
    Course description in English