course aims in Estonian
Anda üliõpilasele teadmised, oskused ja õige mõttelaad keerukate seadmete projekteerimiseks, kaasaegsete projekteerimismeetodite kasutamiseks, seadmete inimese-kohasuse ja keskkonnahoiu järgimiseks.
course aims in English
The aim of the topics is to give students appropriate knowledge and mindset that will induce their capability to use modern Engineering Design methodologies for design the complicated equipment with respect of man-machine iteration and environment.
learning outcomes in the course in Est.
Võime kasutada projekteerimise metoodikaid ja nende raaltugikeskkonda.
Oskus arvestada projekteerimise turu- ja tarbijakesksust ning hinnata projekteerimisega seotud riske.
Mõistab projekteerimise ajalist arengut ja korraldamist muutuvas keskkonnas. Oskus positsioneerida projekteerimisprotsessi firma sees, koostada projekti meeskonda ja läbi otstarbeka rollijaotuse seda juhtida.
Oskus projekteerida modulaarseid seadmeid
Toote projekteerimise ja tööstusdisaini integreerimise oskus.
learning outcomes in the course in Eng.
Ability to employ the engineering design methodologies and their computer-aided support systems.
Ability to consider to the market and customer needs and to evaluate the risks in engineering design projects.
Understand the development of engineering design theories and tasks in changing environment. Ability to position the engineering design projects inside the company and to complete the project team and to manage it through reasonable role arrangement.
Ability to design modular equipment / products
Capability to integrate engineering design, human centred design and industrial design.
brief description of the course in Estonian
Tehnilised süsteemid ja nende omadused. Masinaehituslik süsteem materjali, energia ja info muundamiseks. Funktsionaalne, füüsikaline ja kujunduslik sõltuvus. Projektülesande defineerimine, ülesande selgitamise meetodid ja nõuete püstitamine. Nõuete liigid. Nõuete loetelu koostamine. Ülesande struktureerimise meetodid. Funktsioonistruktuuri elemendid ja sümbolid, funktsiooniskeemide koostamine. Põhimõttelahenduse otsingumeetodid. Korrastusskeemide kasutamine. Füüsikaliste efektide leidmine ja valik. Lahenduspõhimõtete kombineerimine. Konstruktsiooni kujundamise meetodid. Kujunduse varieerimine. Konstruktsiooni valdkondade teooria. Konstruktsiooni struktuurimaatriksid. Moodulprojekteerimine. Keskkonnakeskne projekteerimine.
brief description of the course in English
Technical systems and their properties. Mechanical system for transformation of material, energy and information. Functional, physical and shape design dependencies. Definition of project task, methods of clarifying the task and determining requirements. Types of requirements. Composing of specification of requirements. Methods of structuring the task. Elements of functional structure, symbols, for functional schemes. Methods of searching for principle solutions. Finding and selection of physical effects. Theory of design domains. Design structure matrixes. Design for modularity. Environmmentally friendly design principles.
type of assessment in Estonian
Eksamitöö on kirjalik ja selles tuleb vastata 5 lühiküsimusele, mis kontrollivad kursuse oluliste osade mõistmist ja nõutavate oskuste olemasolu vastavalt kirjeldatud õpitulemustele. Eksamile pääseb vähemalt 80% harjutusülesannete soorituse ja individuaaltöö soorituse korral.
type of assessment in English
Examination is in written form and to the 5 short questions is necessary to answer. Answers must give the evidence of grasp the substantial parts of topics and required abilities according to the study outcomes. To the examination is allowed after at least 80% of training exercises and individual work performance.
independent study in Estonian
Individuaalülesande sooritamine.
independent study in English
Performance of individual task.
study literature
1. Pahl G., Beitz W. Engineering Design. A Systematic Approach. Springer-Verlag. London, Berlin, Heidelberg, 1996, 544 lk.
2. Simpson T., Siddique Z., Jiao J. Product Platform and Product Family Design: Methods and Applications, Springer Science+ Busines
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):