course aims in Estonian
Tutvumine läänemaise mõttekultuuri kujunemislooga; sissevaade eri ajastute suurte filosoofide ideedemaailma; esmaoskuste omandamine filosoofilise generalisti-teadmisega opereerimiseks.
course aims in English
Familiarizing oneself with the formation of the Western culture of thinking, an introspect into the world of ideas of the outstanding philosophers of different eras; mastering primary skills of operating with a philosophical generalist_s knowledge.
learning outcomes in the course in Est.
Üliõpilane:
- oskab orienteeruda lääne filosoofia põhilistes arenguetappides;
- tunneb eri ajastute suurte filosoofide ideedemaailma;
- tunneb filosoofia põhimõisteid ja nende evolutsiooni;
- oskab filosoofilise argumenteerimise põhivõtteid;
- omab kogemust filosoofide originaaltekstide läbitöötamisest;
- oskab avaramal alusel diskuteerida ja argumenteerida.
learning outcomes in the course in Eng.
The student:
- is able to distinguish between the basic stages of development of Western philosophy;
- is familiar with the world of ideas of philosophers of different eras;
- is familiar with the basic philosophical concepts and their evolution;
- masters the basic skills of philosophical argumentation;
- has experience in elaborating the original texts of the philosophers;
- is able to discuss and argue at a larger scale.
brief description of the course in Estonian
Filosoofia tekkimine. Tarkus. Filosoofia ja teadus. Filosoofia koht ja roll vaimukultuuris. Antiikfilosoofia. Sokrates. Platon . Aristoteles. Keskaja filosoofia: patristika ja skolastika. Uusaja filosoofia tekkimine ja üldiseloomustus. Empirism ja ratsionalism. Saksa klassikaline filosoofia. Positivism. Irratsionalism. 20. sajandi filosoofia põhisuunad. Teadus-, tehnika- ja sotsiaalfilosoofia põhiprobleemid.
brief description of the course in English
Emergence of philosophy. Wisdom. Philosophy and science. The place and role of philosophy in mental culture. Ancient philosophy. Socrat. Plato. Aristotle. Medieval philosophy: patristic and scholastics. The emergence and characterisation of philosophy of the modern times. Empirism and rationalism. The German classical philosophy. Positivism. Irrationalism. The basic tendencies of the 20th century philosophy. The fundamental issues of science, technology and social philosophy.
type of assessment in Estonian
Seminariettekannete, kodutööde, läbitöötatavate filosoofiliste tekstide ja kontrolltööde arv ja teemad lepitakse kokku semestri alguses. Nende positiivne (osa)hinne on eeldus ja alus eksamile pääsemiseks. Eksami kas suulise või kirjaliku vormi määrab õppejõud kursuse algul.
type of assessment in English
The topics and number of the seminar presentation, hometasks, philosophical texts to be studied and papers to be written are agreed upon at the beginning of the term. The positive (partial) mark for the latter grants permission to take the exam. The form of the exam, either oral or written, is decided upon by the lecturer at the beginning of the course.
independent study in Estonian
filosoofide originaaltekstide õppekirjanduse läbitöötamine, seminariettekannete ettevalmistamine, kodu- ja kontrolltööde kirjutamine.
independent study in English
Independent study of course material based on philosophers original texts, preparation for seminar presentations, writing hometasks and test papers.
study literature
E. Saarinen. Filosoofia ajalugu tipult tipule Sokratesest Marxini. Tln 1996. T. Künnapas. Suured mõtlejad. Tln 1992 B. Magee. Filosoofia lugu. Tln. 2000.
study forms and load
daytime study: weekly hours
2.0
session-based study work load (in a semester):