course aims in Estonian
Organisatsioonipsühholoogia aine eesmärgiks on anda tudengile põhiteadmised organisatsioonis toimuvatest protsessidest ja inimese käitumise seaduspärasustest töises keskkonnas. Inimese käitumist analüüsitakse kolmest tasandist lähtuvalt: individuaalne, grupi ja organisatsiooni tasand.
Käsitletavad teemad laiendavad õppija teadmisi isiksusejoontest ja eripäradest, mis aitavad mõtestada ja mõjutada inimese käitumist organisatsioonis. Kursuse raames käsitletakse erinevaid grupidünaamika aspekte nagu hoiakud, motivatsioon, juhtimine, võim, otsustamine ja konfliktide lahendamine. Omandatavad teadmised võimaldavad mõista grupiprotsesse ning grupisisese ja gruppidevahelise suhtlemise eripärasid.
course aims in English
Organizational psychology course will give basic knowledge about organizational processes and the underlying factors of human behavior in the workplace. Human behavior will be analyzed from three perspectives - from individual, group and organization perspective.
This course provides an understanding of personality traits and distinctive features which helps to understand and model the individual’s behavior in organization. The course will also explore various aspects of group dynamics such as attitude, motivation, leadership, power, decision-making and conflict resolution. Acquired knowledge permits to understand group processes and dynamics inherent in group interaction and between groups communication.
learning outcomes in the course in Est.
Kursuse läbinud üliõpilane:
- on omandanud põhjalikuma arusaamise organisatsioonist kui kompleksest ja dünaamilisest süsteemist ning omab selget ettekujutust endast kui organisatsiooni liikmest;
- mõistab organisatsioonis tegutsevate inimeste käitumismotiive ja oskab hinnata suhtlemises kujunevat vastastikust mõju;
- oskab rakendada erinevaid motiveerimise ja tagasiside viise lähtuvalt inimesest, eesmärkidest ja tegevusest;
- omab teadmisi grupi toimimise kohta ning oskab luua positiivseid ja konstruktiivseid inimsuhteid, mis on eelduseks tulemuslikule meeskonnatööle;
- oskab ära tunda pinge ja konfliktsituatsioone ning lahendada neid tulemuslikult.
learning outcomes in the course in Eng.
After completing the course, the student:
- understands organizations as complex and dynamic systems;
- understands the behavior motives and can evaluate appropriately the interaction influences;
- can choose appropriate motivation and feedback methods according to individual differences, goals and activity;
- understands the group dynamics principles and to facilitate positive and constructive human relations which are the prerequisites for effective teamwork;
- can recognize stress and conflict situations and to resolve these effectively.
brief description of the course in Estonian
Organisatsioonipsühholoogia kui iseseisev teadusharu, põhimõisted ja valdkonnad. Psühholoogia koht organisatsioonis. Kollektiivse käitumise alused, inimese sotsiaalne olemus. Inimene-organisatsioon sobivust määravad tegurid ning nende mõjutamise võimalused.
Indiviid organisatsioonis - isiksus ja individuaalsete erinevuste mõju organisatsiooni käitumisele ja tegevuse tulemustele. Individuaalsed hoiakud ja väärtused. Tööväärtused ja tööga seotud hoiakud. Motivatsioon ja tööga rahulolu. Käitumise muutmine organisatsioonis. Suhtlemine ja teabevahetus organisatsioonis. Konfliktsituatsioonid ja organisatsiooni kahjustav käitumine. Konfliktide arengustaadiumid ja toimetulekustrateegiad. Nõustamine ja läbirääkimine.
Grupid organisatsioonis - tunnused ja kujunemise mehhanismid. Grupi omadused, struktuur, -protsessid ja areng. Rollid grupis, nende kujunemine ja muutmine. Grupi normide funktsioonid ja nende kujunemine. Kokkulepped grupis ja grupimõtlemine. Liidri kujunemine ja suhted järgijatega. Töögrupi efektiivsus. Kohesiivsus ja konformsus grupis. Meeskonna moodustamine ja juhtimine.
Juhtimine kui protsess. Võim ja poliitika. Volitamine ja delegeerimine.
Tööstress ja läbipõlemine. Töö ja eraelu konflikt.
Organisatsiooni struktuur, arendamine ja muutuste juhtimine. Organisatsiooni kultuur ja psühhosotsiaalne kliima.
brief description of the course in English
Organization psychology as independent discipline - basic concepts and domains. Psychology in organization. The bases of collective behavior and the social nature of human behavior. Person-organization fit, critical factors and ways to control and influence them.
Individual in the organization - personality and individual differences at work. Individual attitudes and values. Work values and work-related belief systems. Work motivation and satisfaction. Behavior exchange techniques. Communication structure in organization. Conflict situations and counterproductive employee behavior. Conflict causes, process and management. Counseling and negotiation skills.
Groups in the organization - characteristics and formation mechanisms. Group structure, processes and development. Group norms, their functions and formation. Group-think. Leadership in group, followership and mutual influence. Characteristics of an effective workgroup. Group cohesiveness and conformity. Teamwork and management.
Leadership. Sources of influence and power. Organizational policy. Empowerment and delegation.
Work stress and burnout. Work-life conflict.
Organizational structure, development and change management. Organizational culture and psychological climate.
type of assessment in Estonian
Mitteeristav hindamine
type of assessment in English
Non-differentiated assessment
independent study in Estonian
-
independent study in English
-
study literature
Stewart I. Donaldson (Editor), Christopher Chen (Editor) (2021) Positive Organizational Psychology Interventions: Design and Evaluation 1st Edition Hoboken, NJ : John Wiley & Sons, Inc.
Donald M. Truxillo, Talya N. Bauer, Berrin Erdogan (2021) Psychology and work : an introduction to industrial and organizational psychology. New York ; London : Routledge.
Cary Cooper (Editor) (2019) Current issues in work and organizational psychology. London ; New York : Routledge.
Paul E. Spector (2012) Industrial and organizational psychology : research and practice . Hoboken, N.J. : Wiley.
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):
exercises
2.0
exercises
16.0
lecturer in charge
Liina Randmann, vanemlektor (MM - ärikorralduse instituut)