course aims in Estonian
Toetada teadmiste kujunemist õppimise kontekstis oluliste
tunnetusprotsesside (sh motivatsiooni ja emotsioonide) olemuse ja arengu kohta ning luua valmisolek õpikeskkonna ja õppetegevuste planeerimiseks, analüüsimiseks ja arendamiseks tunnetusprotsessidega arvestavalt ning tunnetusprotsesside arengut toetavalt.
course aims in English
To support the formation of knowledge important in the context of learning about the nature and development of cognitive processes (including motivation and emotions) and create a readiness to plan, analyze and develop the learning environment and learning activities taking into account cognitive processes and supporting the development of cognitive processes.
learning outcomes in the course in Est.
Õppeaine edukal läbimisel üliõpilane:
- oskab kirjeldada õppimise kontekstis olulisi tunnetusprotsesse (sh motivatsioon ja emotsioonid) ja märgata nende avaldumist - oskab analüüsida tunnetusprotsesside rolli õppimisel;
- oskab kavandada õppeprotsessi tunnetusprotsesside olemuse ja arenguga arvestavalt;
- teab võimalusi tunnetusprotsesside arengu toetamiseks õppeprotsessi käigus;
- kasutab tunnetusprotsesside analüüsimisel oskuslikult valdkonna põhimõisteid.
learning outcomes in the course in Eng.
Upon successful completion of the subject, the student:
- can describe important cognitive processes in the context of learning (including motivation and emotions) and notice their manifestation - can analyze the role of cognitive processes in learning;
- can plan the learning process taking into account the nature and development of cognitive processes;
- knows ways to support the development of cognitive processes during the learning process;
- skillfully uses the basic concepts of the field when analyzing cognitive processes.
brief description of the course in Estonian
Aines toetatakse teadmiste kujunemist õppimise kontekstis oluliste tunnetusprotsesside (sh motivatsiooni ja emotsioonide) olemuse ja arengu kohta ning luua valmisolek õpikeskkonna ja õppetegevuste planeerimiseks, analüüsimiseks ja arendamiseks tunnetusprotsessidega arvestavalt ning tunnetusprotsesside arengut toetavalt.
Teemad: Enesejuhitud õppimine ja metakognitsioon. Õppimise neurobioloogilised alused. Inimene-keskkond interaktsioon.
Neurokonstruktivism ja neuroplastilisus. Aju strukturaalne ja funktsionaalne ülesehitus, küpsemine ja areng. Sotsiaalne aju. Mälu ja õppimine. Sooritus vs õppimine. Mõtlemise areng. Täidesaatvad funktsioonid, eneseregulatsioonioskused (tähelepanu, töömälu, pidurdusprotsessid, kognitiivne paindlikkus) ja viis, mil moel TSF õppimise ja sotsiaal-emotsionaalse arengu baasi loovad. Õpimotivatsioon, isemääramisteooria, psühholoogilised baasvajadused, autonoomne motivatsioon. Struktuuri ja autonoomia toetamine õppeprotsessis. Võimekususkumused, õpetajate roll uskumuste toetamisel, juurdekasvu-uskumust toetav tagasiside.
brief description of the course in English
The course focuses on supporting obtaining knowledge on nature and development of important cognitive processes (incl. motivation and emotions) in the context of learning. Establish readiness to plan, analyse and develop the learning environment and activities considering and supporting the development of cognitive processes.
Topics: self-regulated (self-directed) learning and metacognition. Neurobiological principles in the context of learning. Human-environment interaction. Neuroconstructivism and neuroplasticity. The structural and functional build, maturationa nd development of the brain. Social brain. Memory and learning. Performance vs learning. Development of thinking. Exacutive functions, self-regulation skills (attention, working memory, restraining processes, cognitive flexibility) and ways in which TSF create the basis for learning and social-emotional development. Learning motivation, self-determination theory, psychological basic needs, autonomous motivation. Supporting structure and autonomy in the learning process. Key beliefs, the teachers’ role in supporting those beliefs, feedback supporting growth mindset.
type of assessment in Estonian
Eksam
type of assessment in English
Exam
independent study in Estonian
-
independent study in English
-
study literature
Annab õppejõud esimesel kohtumisel
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):