course aims in Estonian
- Õpetada lokaalsete ning globaalsete keskkonna protsesside mõistmist keemia seisukohalt.
- Anda teadmisi looduslikest protsessidest atmosfääris, vesikeskkonnas ning geosfääris.
- Tutvustada inimtegevuse mõju keskkonnaprotsesside tasakaalule ning mehhanismidele.
- Kirjeldada ainete muundumist saastatud keskkonnas ning nende mõju organismidele.
course aims in English
- The goal of the course is to develop the understanding of global and local environmental processes from the chemical point of view.
- To give knowledge of the natural processes taking place in the atmosphere, hydrosphere and geosphere.
- Introduce the changes in the environmental processes’ mechanisms and equilibrium under the anthropogenic activities.
- To describe transformation of compounds in polluted media and their interaction with organisms.
learning outcomes in the course in Est.
Õppeaine positiivse tulemusega sooritanud üliõpilane:
- mõistab keskkonnaprotsesside eripära saastatud ning saastamata keskkonnas, lokaalsel ning globaalsel tasandil;
- oskab kirjeldada aineringet ning protsesse väliskeskkonnas keemiliste võrrandite abil;
- omab teadmisi keskkonna saasteainete gruppidest ning nende keskkonnaomadustest;
- oskab rakendada teadmisi protsesside analüüsil säästliku arengu tagamiseks;
- oskab teaduslikke, ühiskondlikke ja eetilisi aspekte arvesse võttes hinnata keskkonnakeemia teadmiste rolli ning oma erialase tegevuse rolli ja tagajärgi ühiskonnas.
learning outcomes in the course in Eng.
The student who has accomplished the course with a positive result:
- understands the specifics of environmental processes in a polluted and uncontaminated environment, at local and global level;
- is able to describe the cycle of matter and processes in the environment using chemical equations;
- has knowledge of groups of environmental pollutants and their environmental properties;
- is able to apply knowledge in analysis of the processes to ensure sustainable development;
- is able to evaluate the role of environmental chemistry and the role and consequences of one's professional activities in society, taking into account scientific, social and ethical aspects.
brief description of the course in Estonian
Keskkonnakeemia põhimõisted ja eesmärgid. Aineringed. Antropogeenne looduse mõjutamine – saasteained vesikeskkonnas. Raskmetallid. Anorgaanilised saasteained. Orgaanilised saasteained. Pestitsiidid, radionukliidid. Atmosfäärikeemia. Atmosfääri omadused. Keemilised ja fotokeemilised protsessid atmosfääris. Hapniku ja lämmastiku reaktsioonid. Tahked osakesed atmosfääris: teke, omadused. Toksilised ja radioaktiivsed osakesed. Gaasilised anorgaanilised saasteained. Orgaanilised saasteained. Fotokeemilise sudu (smog) teke. Antropogeensed mõjud atmosfäärile. Happevihmad. Osoonikihi lagunemine. Kasvuhooneefekt. Geokeemia alused. Pinnas, setted, savid, põhjavesi. Toitained pinnases. Biolagundamine geosfääris. Ohtlikud jäätmed kui keskkonna saastajad. Tehnoloogia, ressursid ja energia. Keskkonna biokeemia. Sissejuhatus toksikoloogiasse. Toksilised keemilised ained. Keskkonnaseire ning instrumentaalanalüüs.
brief description of the course in English
What is environmental chemistry? Cycles of matter. Anthropogenic environmental impact – pollutants in aqueous medium. Heavy metals. Inorganic compounds. Organic pollutants. Pesticides, radionuclides. Atmospheric chemistry. Characteristics of the atmosphere. Chemical and photochemical reactions in the atmosphere. Reactions of the atmospheric oxygen and nitrogen. Atmospheric particles. Gaseous inorganic air pollutants. Organic pollutants. Photochemical smog-formation reactions in the atmosphere. Anthropogenic change in the atmosphere. Acid rains. Ozone layer destruction. Greenhouse effect. Basis of geochemistry. Soil, sediments, clay, groundwater. Nutrients in soil. Biodegradation in geosphere. Environmental chemistry of hazardous wastes. Technology, resources, and energy. Environmental biochemistry. Introduction to the toxicology. Toxic compounds. Environmental monitoring and chemical analysis.
type of assessment in Estonian
Eristav hindamine
type of assessment in English
Grading
independent study in Estonian
Iseseisva töö eesmärgid:
- kinnistada auditoorselt läbivõetud materjali iseseisva mõtestatud tegevusega.
Iseseisva töö sisu ja maht:
- üks (1) kodutöö kursuse erinevatel teemadel (üliõpilane valmistab ette ettekande õppejõu poolt määratud teemal) – 36 tundi;
- ettevalmistus kaheks kontrolltööks ja eksamiks – 72 tundi.
independent study in English
Goals of individual work:
- to deepen the knowledge developed in lectures and seminars by individual analysis work.
Content and volume of individual work:
- one (1) homework on different course topics (student makes one oral presentation on the topic given by the supervisor)– 36 hours;
- preparation for two mid-term exams and for final exam – 72 hours.
study literature
S.E.Manahan. Environmental Chemistry. CRC Press. Sixth edition (1994) or later (the last one - eighth edition, 2005).
G.S.Sodhi. Fundamental Concepts of Environmental Chemistry. Alpha Science International Ltd. (2000).
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):