course aims in Estonian
Tõsta teadlikkust õpiraskuste märkamisel, toetada kompetentsust õpilaste õpipädevuse ja ainealaste oskuste hindamisel ja õpilaste toetamisel õppetöös.
course aims in English
Raise awareness when noticing learning difficulties, support competence in assessing students' learning competences and subject skills, and support students in teaching.
learning outcomes in the course in Est.
Õppeaine edukal läbimisel üliõpilane:
- orienteerub riiklike õppekavade eesti keele ja matemaatika ainekavades esitatud nõudmistes ja oskab hinnata lapse teadmiste ja oskuste vastavust nendele;
- oskab hinnata ja selgitada välja õppija õpioskuste ja ainealase (lugemistehniliste oskuste, tekstimõistmise- ja -loome, kirjutamis- ja matemaatikaoskuste) taseme ning arvestada seda õppeprotsessi kavandamisel ning õpikeskkonna kujundamisel;
- tunneb erinevaid meetodeid ja töövõtteid tuge vajava õppija õpetamiseks ning oskab valida, koostada või kohandada sobilikke õppematerjale;
- omab tolerantset ja eetilist suhtumist võrdsete võimaluste loomisel ja individuaalsete iseärasuste väärtustamisel kaasava hariduse tingimustes.
learning outcomes in the course in Eng.
Upon successful completion of the subject, the student:
- orients himself / herself in the requirements of the national curricula in the Estonian language and mathematics curricula and is able to assess the conformity of the child 's knowledge and skills to them;
- is able to assess and find out the level of the learner's learning skills and subject (reading skills, comprehension and creation skills, writing and mathematics) and take this into account when planning the learning process and shaping the learning environment;
- knows different methods and techniques for teaching a learner in need of support and is able to select, compile or adapt suitable teaching materials;
- has a tolerant and ethical attitude in creating equal opportunities and valuing individual characteristics in the conditions of inclusive education.
brief description of the course in Estonian
Õpiraskuste väljendumine ja põhjused. Õpipädevuse kujunemise iseärasused tunnetusprotsesside eripäradega õpilastel. Lugemis-, teksti mõistmise ja loome, kirjutamis- ja arvutamisraskused. Õpiraskuste avaldumine erinevates ainetes eri kooliastmetes. Kirjutamise, lugemise ja arvutamise (osa)oskuste hindamine ja õppija arengu toetamine. Metakognitiivse teadlikkuse ja metakognitiivsete oskuste arendamine õppimise tõhustamisel. Õppe individualiseerimine, õppematerjali valik, koostamine ja kohandamine, õpikeskkonna kohandamine. Individuaalne õppekava.
brief description of the course in English
Expression and causes of learning difficulties. Peculiarities of the development of learning competence in students with the peculiarities of cognitive processes. Difficulty reading, understanding and creating text, writing and calculating. Manifestation of learning difficulties in different subjects at different school levels. Assessing (part of) writing, reading and numeracy skills and supporting learner development. Developing metacognitive awareness and metacognitive skills to enhance learning. Individualization of learning, selection, compilation and adaptation of learning materials, adaptation of the learning environment. Individual curriculum.
type of assessment in Estonian
Eksam
type of assessment in English
Exam
independent study in Estonian
Annab õppejõud esimesel kohtumisel
independent study in English
Gives a lecturer at the first meeting
study literature
Annab õppejõud esimesel kohtumisel
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):