course aims in Estonian
Õppeaine eesmärk on toetada teaduspõhise arusaama kujunemist kutseõpetaja professionaalsusest ja luua võimalused kutseõpetajatööks vajalike kompetentside omandamiseks kutseõppeasutuses.
course aims in English
The aim of the subject is to support the development of a research-based understanding of the professionalism of a vocational teacher and to create opportunities for acquiring the competencies necessary for the work of a vocational teacher in a vocational education institution.
learning outcomes in the course in Est.
Õppeaine edukal läbimisel üliõpilane:
- analüüsib kutseõpetaja professionaalsuse väljendumist töökeskkonnas, tuginedes kompetentsusnõuetele ja professionaalsuse teoreetilistele käsitlustele;
- planeerib teaduspõhiselt õppeprotsessi, lähtudes nüüdisaegsest õpikäsitusest ja kutsepedagoogika teoreetilistest alustest, õppekava õpiväljunditest ja sihtrühma eripärast;
- toetab õppija arengut ja õpiväljundite saavutamist turvalises ja motiveerivas õpikeskkonnas, kasutades eesmärgipäraselt lõiminguid, õppe- ja hindamismeetodeid ning õppevara;
- osaleb erialaõppe arendamises, kutseõppe maine kujundamises ning meeskonna juhtimises ja toetamises, arvestades organisatsiooni väärtuste ja tegevustavadega;
- reflekteerib oma kutsepedagoogilisi tegevusi ja arenguvajadusi kutseõpetajana, tõendades oma valmisolekut kutseõpetajatööks.
learning outcomes in the course in Eng.
Upon successful completion of the subject, the student:
- analyzes the expression of professionalism of a vocational teacher in the work environment, based on the competence requirements and theoretical approaches to professionalism;
- plans the study process on the basis of research, based on the modern concept of learning and the theoretical foundations of vocational pedagogy, the learning outcomes of the curriculum and the specifics of the target group;
- supports the development of the learner and the achievement of learning outcomes in a safe and motivating learning environment, using integrations, learning and assessment methods and learning resources in a targeted manner;
- participates in the development of professional training, building the reputation of vocational training and in leading and supporting the team, taking into account the values and practices of the organization;
- reflects on his / her vocational pedagogical activities and development needs as a vocational teacher, proving his / her readiness for the job of a vocational teacher.
brief description of the course in Estonian
Professionaalsus hariduses ja ühiskonnas. Professionalismi ja professionaalsuse teaduslikud käsitlused. Kutseõpetaja professionaalsus, selle olemus, määratlemine ja mõjutavad tegurid. Kutseõpetaja staatus ühiskonnas. Kutseõpetaja kvalifikatsioon, selle kujunemine ja hindamine. Kutseõpetajaks kujunemine - kutseõpetaja ametiidentiteet, kutse-eetika.
Professionaalne enesearendamine kutseõpetajana, praktiseerides kutseõpetajana kutseõppeasutuses või kutsekoolitust läbiviivas asutuses: õppeprotsessi planeerimine, õppimise ja õppija arengu toetamine, erialaõppe arendamine ja kutseõppe maine kujundamine, meeskonna ja protsesside juhtimine ning eestvedamine ja kolleegide toetamine. Refleksioon ja valmisoleku tõendamine kutseõpetajatööks.
brief description of the course in English
Professionalism in education and society. Scientific approaches to professionalism and professionalism. Professionalism of a vocational teacher, its nature, definition and influencing factors. The status of a vocational teacher in society. Vocational teacher qualification, its development and evaluation. Becoming a vocational teacher - professional identity of a vocational teacher, professional ethics.
Professional self-development as a vocational teacher, practicing as a vocational teacher in a vocational school or vocational training institution: planning the learning process, supporting learning and learner development, developing professional learning and the reputation of vocational education, team and process management and leadership and peer support. Reflection and proof of readiness for vocational teaching.
type of assessment in Estonian
Arvestus
type of assessment in English
Pass-fail assessment
independent study in Estonian
Annab õppejõud esimesel kohtumisel
independent study in English
Gives a lecturer at the first meeting
study literature
Annab õppejõud esimesel kohtumisel
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):
practices
4.0
practices
36.0