course aims in Estonian
-toetada tervikliku arusaama kujunemist majanduse, tööturu ja hariduse seostest, neid ümber kujundavatest suundumustest ning mõjust tööl õppimisele;
-toetada valmisolekut mõista ja analüüsida pädevuste pakkumise ja nõudmise praeguseid ja tuleviku probleeme;
-toetada arusaama kujunemist töölõppimise kontseptsioonidest, juhendamisest ja analüüsimisest
course aims in English
-support the development of a comprehensive understanding of the connections between the economy, the labor market and education, the trends reshaping them and the impact on learning at work;
- to support the readiness to understand and analyze the current and future problems of the supply and demand of competences;
-support the development of understanding of the concepts, guidance and analysis of learning at work
learning outcomes in the course in Est.
Õppeaine edukal läbimisel üliõpilane:
- mõistab majanduse, tööturu ja hariduse vaheliste seoste makro- ja mikrotasandi probleeme ja neid mõjutavaid tegureid;
- analüüsib oskuste ja pädevuste nõudmist ja pakkumist mõjutavaid tegureid, tuginedes tööturu ja hariduse teemakohastelele allikatele;
- mõistab töö õppimist mõjutavaid tegureid, töölõppimise õpipotentsiaali, luues seoseid töölõppimise konteksti ja praktikatega;
- analüüsib oma tööl õppimise kogemust tuginedes töölõppimise teoreetilistele käsitlustele;
- analüüsib töölõppimise toetamist ja juhendamist lähtuvalt töölõppimise printsiipidest, meetoditest ja hindamise iseärasustest;
- mõistab töölõppimise reguleerimist erinevates kutseharidussüsteemides.
learning outcomes in the course in Eng.
Upon completing the course the student:
- understands the macro- and micro-level problems of the connections between the economy, the labor market and education and the factors affecting them;
- analyzes the factors affecting the demand and supply of skills and competences, based on thematic sources of the labor market and education;
- understands the factors affecting learning at work, the learning potential of leaving work, creating connections with the context and practices of leaving work;
- analyzes the experience of learning on the job based on theoretical approaches to job termination;
- analyzes the support and guidance of job termination based on the principles, methods and evaluation characteristics of job termination;
- understands the regulation of termination of employment in different vocational education systems.
brief description of the course in Estonian
Peamised kursusel käsitletavad teemad on järgmised:
Majanduse, tööturu ja hariduse seosed. Oskuste kujunemise elukestev süsteem. Pädevuste nõudmine ja pakkumine Eestis ja Euroopas. Muutused tööelus kui väljakutsed formaalharidusele ja elukestvale õppele. Töö kui õppimise keskkond ja töö õpipotentsiaal. Tööl õppimise kontseptsioonid, rakendatavad mudelid ja seda mõjutavad tegurid. Töölõppimise võrgustikud ja praktikakogukonnad. Formaalhariduses ja tööl õppimise integreerimine. Õpipoisiõpe Eestis ja Euroopas. Meetodid tööl õppimise äratundmiseks ja toetamiseks. Töölõppimise head praktikad.
brief description of the course in English
The main topics covered in the course are the following:
Relations between economy, labor market and education. A lifelong system of skill development. Demand and supply of competences in Estonia and Europe. Changes in working life as challenges to formal education and lifelong learning. Work as a learning environment and the learning potential of work. Concepts of learning at work, applied models and factors affecting it. Graduate networks and communities of practice. Integrating learning in formal education and at work. Apprenticeship in Estonia and Europe. Methods for recognizing and supporting learning at work. Good practices for termination of employment.
type of assessment in Estonian
eksam
type of assessment in English
exam
independent study in Estonian
Reading topic-based sources; written assessment
independent study in English
Teemakohaste allikate lugemine; kirjalik töö
study literature
Annab õppejõud
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):