course aims in Estonian
• Kujundada üliõpilastes süsteemne arusaam anorgaaniliste materjalide mitmekesisusest, olulisemate materjalide saamisest, toorainebaasist ning tekitada alusteadmised nendega seotud peamistest keemilis-tehnoloogilistest protsessidest.
• Anda üliõpilastele ettekujutus anorgaaniliste materjalidega seotud tehnoloogiliste protsesside keskkonnamõjust, tekkivatest tööstusjäätmetest, võimalustest nende vähendamiseks ning taaskasutamiseks.
• Laiendada üliõpilaste teadmisi anorgaaniliste materjalide tehnoloogia valdkonnas toimuva teadustöö suundadest ja probleemidest.
course aims in English
• Formation of systematic understanding about variety of inorganic materials, technologies for obtaining of most important materials, raw materials, and generation of basic knowledge about related chemical-technological processes.
• Generation of knowledge about fundamentals of chemical-technological processing of carbonate and silicate minerals, phosphates, and local specific raw materials (graptolite argillite, glauconite).
• Formation of idea of environmental impact of processes related to inorganic materials, the wastes formed and possibilities of their reduction and re-usage.
learning outcomes in the course in Est.
Üliõpilane
Teab keemiatehnoloogia põhimõisteid (toore, maavara, materjalid, keemilis-tehnoloogiline protsess, ekso- ja endotermilised protsessid, homogeensed, heterogeensed, katalüütilised protsessid, keemilise protsessi kiirus, tehnoloogiline skeem, tehnoloogiline režiim jt.).
Teab peamisi kohalikke mineraalseid toormeid ja nende töötlemise tehnoloogiaid.
Tunneb keemilis-tehnoloogilisi põhiprotsesse, anorgaaniliste materjalide põhiklasse ning nende peamisi saamisviise ja oskab analüüsida protsesside võimalikku keskkonnamõju.
Tunneb oluliste tehnoloogiliste seadmete tööpõhimõtet, oskab lugeda tehnoloogilisi skeeme, kirjeldada valitud protsesside aluseid, seotud füüsikalis-keemilisi nähtusi ning arvutada protsessidega seotud seotud bilansse.
learning outcomes in the course in Eng.
Student
Knows principal terms of chemical technology (raw materials, resources, materials, chemical-technological process, exo- and endothermic process, homogeneous, heterogeneous and catalytic process, rate of chemical process, technological scheme, technological regime etc.).
Knows main local mineral resources and main processing technologies of these resources.
Knows basic chemical-technological processes, main classes of inorganic materials and their processing technologies, is able to analyse environmental impact of these processes.
Knows working principles of main technological devices, is able to read technological schemes, describe fundamentals of selected processes, related physical-chemical phenomena and calculate related balances.
brief description of the course in Estonian
Anorgaaniliste materjalide keemia ja tehnoloogia aine. Anorgaaniliste materjalide jaotus ja toorainebaas. Looduslik ja tööstuslik mineraaltoore. Fosfaattoore, karbonaatsed kivimid ja nende töötlemine. Mineraalse toorme väärindamine ja säästlik kasutus. Spetsiifiline toore haruldaste muldmetallide saamiseks (graptoliitargilliit). Tööstusjäätmete kasutamine uute materjalide saamiseks (põlevkivituhk). Anorgaaniliste materjalide tootmis- kasutus. ja utiliseerimistehnoloogiad. Peamised aluskeemia tooted. Elektrokeemia tooted. Silikaatsed materjalid. Klaas ja keraamika. Korrosioonikindlad materjalid. Anorgaanilised polümeerid ja komposiitmaterjalid. Nanomaterjalid. Katalüsaatorid ja adsorbendid. Fosfaatsed materjalid ja bioapatiidid.
Tehnoloogiliste protsessidega seotud harjutusülesanded, kaasates protsesside simuleerimise vastava tarkvaraga (HSC Chemistry, Aspen Plus). Praktiline süntees laboratoorse arvutijuhitava reaktori kasutamisega ja materjalide omaduste uurimine.
brief description of the course in English
Topic of chemistry and technology of inorganic materials. Classification of inorganic materials and raw materials for them. Natural and technical mineral raw materials. Phosphates, carbonaceous rocks and their processing. Valorising and sustainable utilisation of mineral resources. Specific resources for rare earth metals (graptolite argillite). New materials from industrial wastes (oil shale ash). Production, usage and utilisation technologies for inorganic materials. Main inorganic chemistry products. Electrochemistry products. Silicate materials. Glass and ceramics. Corrosion resistant materials. Inorganic polymers and composites. Nanomaterials. Catalysts and adsorbents. Phosphate materials and bioapatites.
Calculation tasks related to technological processes involving simulation software (HSC Chemistry, Aspen Plus). Practical synthesis tasks using laboratory-scale computerised reactor and determining specific properties of materials.
type of assessment in Estonian
Eelduseks on iseseisva referatiivse töö ja selle ettekande arvestus ning kontrolltööde sooritamine vähemalt miinimumhindele (50%).
Hinne kujuneb kontrolltööde ja referatiivse töö tulemuste koondina.
type of assessment in English
Premise consists of the independent report and its presentation and from the tests that have to be performed on the minimum level of 50%.
Grade is formed as the summary of test results and report grade.
independent study in Estonian
Iseseisva referatiivse töö eesmärgiks on minna sügavamale mõne valitud tehnoloogia osas, omandades arusaamise sellega seotud füüsikalis-keemilistest nähtustest, saadavate materjalide kasutuvaldkondadest, protsessiga seotud arvutustest ning kaasnevatest keskkonnaprobleemidest.
Iseseisva töö sisu ja maht:
• Referatiivne töö valitud teemal;
• Ettevalmistus kontrolltöödeks.
independent study in English
Aim of the independent report is to analyse more deeply selected technologies, obtaining knowledge about the physical-chemical principles of these processes, possibilities of usage of the materials produced, accompanied calculations and related environmental problems.
• Report on selected topic;
• Preparation for tests
study literature
1. G. T. Austin. Shreve's Chemical Process Industries. McGraw-Hill Companies, 1984
2. P. J. van der Put. The Inorganic Chemistry of Materials. Springer, 2013
3. D. M. Himmelblau, J. B. Riggs. Basic Principles and Calculations in Chemical Engineering. Pearson, 2003
4. http://moodle.hitsa.ee
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):