course aims in Estonian
Aine eesmärk on:
- anda ülevaade kvaternaarigeoloogia ja geomorfoloogia põhitõdedest, Eesti alal toimunud jäätumistest ja jäävaheaegadest ning nendega seonduvast;
- selgitada Eesti pärastjääaegset arengut, jäätaandumiskronoloogiat ja pinnavorme ning nende uurimise metoodikaid;
- anda praktilisi teadmisi erinevate settetüüpide esinemise levikust (välipraktikum) ning nende lasumusest;
- anda põhiteadmisi Eesti ala loomastiku, taimestiku ja inimese pärastjääaegsest arengust.
course aims in English
The aim of this course is to:
- provide an overview of the fundamentals of Quaternary geology and geomorphology, the glaciations and interglacial periods that have occurred in Estonia, and related topics;
- explain the post-glacial development of Estonia, glacial retreat chronology, landforms, and the methodologies used for their study;
- offer practical knowledge regarding the distribution and deposition of various sediment types (fieldworks) and their stratigraphy;
- provide basic knowledge about the post-glacial development of the Estonian region's fauna, flora, and human impact.
learning outcomes in the course in Est.
Õppeaine läbinud üliõpilane:
- defineerib kvaternaarigeoloogia põhiprintsiipe ja valdab üldist terminoloogiat;
- nimetab Eesti ja naaberalade kvaternaarigeoloogia ja geomorfoloogia põhitõdesid, jäätumiskronoloogiat, enamlevinud liustikuvorme, nende kujunemistingimuste põhijooni;
- oskab oma teadmisi realiseerida konkreetse Eesti geograafilise piirkonna bio- ja kronostratigraafilistes küsimustes;
- sõnastab aktualismi printsiipi ja seostab Kvaternaarigeoloogia osa selles;
- oskab analüüsida probleemide ringi, mis seondub Eesti pärastjääaegse arenguga;
- omab head ülevaadet kvaternaarigeoloogia käsiraamatutest, teaduskirjandusest ja andmebaasidest.
learning outcomes in the course in Eng.
Upon completing the course, the student:
- defines the main principles and methods of Quaternary geology and comprehends basic terminology;
- points out main Quaternary sediment types and geomorphological types of landforms, radiometric and event dating, environmental reconstruction principles and other applied tasks;
- can apply their knowledge to specific bio- and chronostratigraphic issues in a particular geographical region of Estonia;
- understands the doctrine of uniformity and the role of Quaternary geology in it;
- can use common Quaternary geological laboratory techniques, optical microscopy, granulometric analyses, etc.;
- has a good overview of scientific literature and databases.
brief description of the course in Estonian
Pliotseeni-Pleistotseeni piiritlemise alused. Kvaternaari kronostratigraafia. Pleistotseeni peamised geosündmused. Jäätumised. Kliimamuutused Pleistotseenis ja Holotseenis. Pleistotseeni setendid Eestis ja naaberaladel. Holotseeni stratigraafia. Kliimamuutused Holotseenis. Kvaternaari pagulad. Looduse ja taimestiku areng pärastjääajal. Soo-, järve- ja meresetted ning neis kajastuv info, inimese mõju loodusele, dateerimismetodid. Läänemere areng. Aktualismi printsiip. Geomorfoloogia alused.
brief description of the course in English
Pliocene-Pleistocene boundary: Quaternary chronostratigraphy. Main geoevents in Pleistocene.Ice ages. Pleistocene and Holocene climate change. Pleistocene and Holocene sediments in Estonia and neighbouring areas. Pleistocene and Holocene stratigraphy. Postglacial vegetation and faunal change. Quaternary refugia. Bog, lake and sea sediments. Human impact upon environment. Dating methods. Baltic sea history. Doctrine of uniformity. Geomorphology.
type of assessment in Estonian
-
type of assessment in English
-
independent study in Estonian
-
independent study in English
-
study literature
- Donner Joakim, 2005. The Quaternary History of Scandinavia. Series: World and Regional Geology (No. 7), Cambridge University Press;
- Tracking Environmental Change Using Lake Sediments Last, W.M., Smol, J.P. (Eds.) 2001-2004 vol 1-4; Kluwer Academic Publishers;
- Encyclopedia of Quaternary Science. S. A. Elias (Ed.) 2007 vol. 1_4 Elsevier;
- Kukk, T., Lõugas, L. & Veski, S. 2000. Eesti elustiku mitmekesisuse muutustest pärast jääaega. Kaasaegse ökoloogia probleemid. VIII: Loodusteaduslikud ülevaated Eesti Maa Päeval. Frey, T. (Ed.), Eesti Ökoloogiakogu, Tartu. 90_109 http://www.gi.ee/~veski/10064.pdf
study forms and load
daytime study: weekly hours
2.0
session-based study work load (in a semester):
lecturer in charge
Siim Veski, täisprofessor tenuuris (LG - geoloogia instituut)