Business Growth Management
BASIC DATA
course listing
A - main register
course code
MMJ5260
course title in Estonian
Ettevõtte kasvu juhtimine
course title in English
Business Growth Management
course volume CP
-
ECTS credits
6.00
to be declared
yes
fully online course
not
assessment form
Graded assessment
teaching semester
autumn
language of instruction
Estonian
English
Study programmes that contain the course
code of the study programme version
course compulsory
TAAM02/25
no
TARM02/25
no
VAAM15/25
no
Structural units teaching the course
MM - Department of Business Administration
Course description link
Timetable link
View the timetable
Version:
VERSION SPECIFIC DATA
course aims in Estonian
Aine eesmärk on kujundada arusaamine ettevõtete erinevatest arenguvõimalustest, kasvu mõjutavatest teguritest, ettevõtte diagnoosimise metoodikast, arenguplaani kavandamisest ja elluviimisest. Kursuse eesmärk on tutvustada mitmeid kontseptsioone, raamistikke ja rusikareegleid, mis võimaldavad tegutseda ettevõtlikult igas suuruses ja tüüpi organisatsioonides nende arengupotentsiaali edendades.
course aims in English
The aim of this course is to form an understanding of the various development opportunities of companies, factors influencing growth, the methodology of company diagnosis (audit), planning and implementing a development plan. The course aims to introduce a number of concepts, frameworks, and rules of thumb that make it possible to act entrepreneurially in organisations of all sizes and types advancing their potential.
learning outcomes in the course in Est.
Kursuse läbimisel oskab üliõpilane:
- selgitada, miks ettevõte kasvab või kahaneb ja mida see tähendab ühiskonnale tervikuna;
- analüüsida rahvusvahelise kasvu kontseptsioone ning otsustada, kellele, miks ja milline võib sobida;
- hinnata erinevaid ressursse ja nende tähtsust ettevõtte kasvule;
- arutleda konkurentsivõime mõistetega ja analüüsida konkurentsieelist;
- kohandada ettevõtte tasandil isiklikke ja meeskondlikke eesmärke ning strateegiaid, kaardistada pädevusi;
- mõista potentsiaalseid väljakutseid ja näidata, kuidas ettevõte suudab ka kasvufaasis ettevõtlikuks jääda;
- koostada ettevõtte arenguplaani.
learning outcomes in the course in Eng.
After completing the course, the student will be able to:
- explain why a company grows or de-grows and what this means for a society,
- analyze the concepts of internal growth and to decide which, why and whom may be suitable;
- evaluate different resources and understand their importance for the growth of the company;
- discuss the concepts of competitiveness and analyze competitive advantage;
- adjust personal and team goals and strategies at the company level, to map competencies;
- understand potential challenges and show how the company can remain entrepreneurial in the growth phase;
- create the company development plan.
brief description of the course in Estonian
Kasvu eeldused (muutused keskkonnas, ettevõtte olukord) ja motiivid. Jätkusuutliku kasvu eeldused ja mõju ühiskonnale, keskkonnale. Kasvuga seotud ohud, kriisijuhtimine. Sisemine (orgaaniline) kasv. Väline kasv. Tagasikasv. Põhiliste kasvuvõimaluste ülevaade: Turu hõlvamine. Uutele turgudele sisenemine, sh geograafiline laienemine ja välisturgudele sisenemine. Vertikaalne integratsioon. Seotud ja mitteseotud diversifitseerimine. Ühinemised ja ülevõtmised. Strateegilised liidud ja ühisettevõtted. Litsentseerimine. Frantsiis.
Organisatsiooni diagnostika olemus ja komponendid. Benchmarking. Ettevõtte konkurentsipositsiooni hinnang. Organisatsiooni elutsükli käsitlused. Kasvuettevõtte juhtimise iseärasused. Ettevõtte strateegilise orientatsiooni täpsustamine. Muutuvad pädevused, ettevõtlik organisatsioon, meeskond ja võrgustumine.
Ettevõtte tooted/ turud ja nendega seotud kasvuvõimaluste analüüs. Ansoff’i maatriks. Toote elutsükkel. Tootearendus (uute toodete loomine, seniste edasiarendamine). Innovatsiooni eri vormid. Diversifitseeritud ettevõtte äriportfelli juhtimine. Diversifitseeritud portfellide hindamise maatrikstehnikad.
Ettevõtte finantsolukorra ja kapitali kaasamise vajaduse analüüs. Võimalike finantseerimisallikate kaardistamine. Ettevõtte arenguplaani koostamine, sh teostatavuse analüüs, kasvustrateegia, tegevusplaan.
brief description of the course in English
Prerequisites for growth (changes in the environment, company situation) and motives. Prerequisites of sustainable growth and impact on society and the environment. Threats related to growth, crisis management. Internal (organic) growth. External growth. Degrowth. Overview of key growth opportunities: Market penetration. Entering new (foreign) markets, including geographic expansion. Vertical integration. Related and unrelated diversification. Mergers and acquisitions. Strategic alliances and joint ventures. Licensing. Franchise.
The nature and components of organizational diagnostics. Benchmarking. Assessment of the company's competitive position. Organizational life cycle approaches. Managing a growth-company. Specifying the company's strategic orientation. Changing competencies, entrepreneurial organization, team and networking.
Analysis of the company's products/markets and related growth opportunities. Ansoff matrix. Product life cycle. Product development (creation of new products, further development of existing ones). Different forms of innovation. Business portfolio management of a diversified company. Matrix Techniques for Evaluating Diversified Portfolios.
Analysis of the company's financial situation and the need for capital raise. Mapping of possible financing sources. Preparation of the company's development plan, including feasibility analysis, growth strategy, action plan.
type of assessment in Estonian
Hindeline arvestus
type of assessment in English
Graded assessment
independent study in Estonian
-
independent study in English
-
study literature
- Hisrich, P., Peters, P., & Sheperd, D. (2016). Entrepreneurship. 10th Edition. McGraw‐Hill;
- Schwenker, B., Bötzel, S. (2007). Making Growth Work: How Companies Can Expand and Become More Efficient. Springer: Berlin;
- Kumar, D. (2016). Enterprise Growth Strategy: Vision, Planning and Execution. Routledge: New York. Jne
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):
lectures
1.5
lectures
-
practices
0.0
practices
-
exercises
2.5
exercises
-
lecturer in charge
-
LECTURER SYLLABUS INFO
semester of studies
teaching lecturer / unit
language of instruction
Extended syllabus
2025/2026 autumn
Ergo Metsla, MM - Department of Business Administration
Estonian
    display more
    2024/2025 spring
    Ergo Metsla, MM - Department of Business Administration
    Estonian
      2024/2025 autumn
      Juhan Teder, MM - Department of Business Administration
      Estonian
        2023/2024 spring
        Ergo Metsla, MM - Department of Business Administration
        Estonian
          2023/2024 autumn
          Juhan Teder, MM - Department of Business Administration
          Estonian
            2022/2023 autumn
            Juhan Teder, MM - Department of Business Administration
            Estonian
              Course description in Estonian
              Course description in English