course aims in Estonian
Õppeaine eesmärk on edastada baasteadmised turu- ja turundusuuringute teoreetilistest alustest ning uuringute kasutamisest praktikas; viia üliõpilasteni mõistmine, et digitaaltehnoloogiad on kujundanud ja ümberkujundanud turundusuuringute keskkonna.
course aims in English
The aim of this course is to provide basic knowledge of the theoretical foundations of market and marketing research and the use of research in practice, and to lead students to understand that digital technologies have shaped and reshaped the marketing research environment.
learning outcomes in the course in Est.
Õppeaine läbinud üliõpilane:
1) mõistab ja väärtustab turu ning turu-uuringute rolli turundusjuhtimises ja infosüsteemides;
2) valib sobiva uurimismeetodi ja põhjendab valikut;
3) analüüsib kogutud andmeid ja teeb järeldusi;
4) on omandanud oskused andmete visualiseerimiseks (graafikud) uurimistulemuste esitamisel;
5) rakendab omandatud teooriat turunduspraktikas;
6) on parandanud meeskonnatöö oskusi.
learning outcomes in the course in Eng.
Upon completing the course, the student:
1) understands and appreciates the role of market and marketing research in marketing management and information systems;
2) chooses the appropriate research method and can justify the choice;
3) analyses the collected data and draws conclusions;
4) has acquired skills in data visualization (graphs) for presenting the research results;
5) can apply the acquired theory in marketing practice;
6) has improved teamwork skills.
brief description of the course in Estonian
Uuringute eesmärkide tutvustamine. Uuringu kavandamine, kvantitatiivne ja kvalitatiivne uuring. Uuringu meetodid. Küsitletavate kogu määramine, valimi tüübid, küsitlemise strateegia. Tulemuste esmane statistiline töötlus ja analüüs, tulemuste võrdlemine ja näitlikustamine. Statistilised ja põhjuslikud seosed. Uuringutulemuste üldistamine. Uuringuaruande vormistamine. Turundus-uuringute eetika. Digitaalsed muutused turundusuuringutes.
brief description of the course in English
Introduction to research objectives. Study design, quantitative and qualitative study. Research methods. Assignment of respondents, sample types, survey strategy. Primary statistical processing and analysis of results, comparison and illustration of results. Statistical and causal links. Generalization of survey results. Preparation of the study report. Ethics in marketing research. Digital changes in marketing research.
type of assessment in Estonian
Harjutustööd (30%), projektitööd (40%), kirjalik eksam (30%).
type of assessment in English
Exercises (30%), course project (40%), Written exam (30%).
independent study in Estonian
Uuringuprojekti läbiviimine ja esitlemine rühmatööna.
independent study in English
Carrying out and presenting research project as a groupwork.
study literature
Essentials of marketing research / Joseph F. Hair, Jr., David J. Ortinau, Dana E. Harrison, 2024
Marketing research: a managerial approach / Al Marshall. 2023
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):