course aims in Estonian
Kursuse eesmärk on anda põhjalik teadmine kaasaegsetest ärimudelitest ja ärimudeli välja töötamise protsessist.
course aims in English
The aim of the course is to gide a detailed knowledge of the contemporary business models and the process of business model development.
learning outcomes in the course in Est.
Kursuse edukalt läbinu:
- nimetab ja kirjeldab olulisemaid ärimudelite raamistikke ning nende üksikkomponente;
- tunneb olulisemaid ärimudeli tüpoloogiaid;
- analüüsib olemasoleva ärimudeleli elujõulisust;
- on võimeline iseseisvalt analüüsima kulu- ja tulumudeli ratsionaalsust ning tegema ettepanekuid selle parendamiseks;
- töötab grupis.
learning outcomes in the course in Eng.
After completing this course, the student:
- names and describes the major frameworks of business models;
- is familiar with the taxonomy of business models;
- analyses the viability of business model in place;
- is capable of analysing cost- and revenue models and is competent to suggest improvements in those;
- can work in a group.
brief description of the course in Estonian
Ärimudeli olemus ja kaasaegsete ärimudelite tüpoloogia. Ärimudeli kompondid ja nende innovatsioon. Ärimudeli elujõulisuse hindamine. Uue äriumudeli valideerimine. Nüüdisaegsed kulu- ja tulumudelid.
brief description of the course in English
The essence and the taxonomy of business models. Components of a business model. Viability assessment of a business model. Contemporary cost- and revenue models.
type of assessment in Estonian
-
type of assessment in English
-
independent study in Estonian
-
independent study in English
-
study literature
Osterwalder, A. ja Pigneur, Y. (2014), Ärimudeli generatsioon: Käsiraamat visionääridele, mängureeglite muutjatele ja mässajatele, Tallinn: Printon. (või inglisekeelne versioon)
Keeley, L., Pikkel, R., Quinn, B. ja Walters, H. (2013), Ten types of innovation, Hoboken: Wiley.
Girotra, K. ja Netessine, S. (2014), Four paths to business model innovation, HBR, juuli-august
Christensen, C.M., Bartman, T. ja van Bever, D. (2016), The Hard Truth About Business Model Innovation, MIT Sloan, september
Blank, S., & Dorf, B. (2012). The Startup Owner’s Manual: The Step-By-Step Guide for Building a Great Company. K&S Ranch.
Ries, E. (2011). The Lean Startup: How Today’s Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses. Crown Business.
Strategyzer (https://www.strategyzer.com/) – Business Model Canvas ja Value Proposition Canvas arendajad, kes pakuvad tasuta ja tasulisi materjale ärimudelite kujundamiseks.
Harvard Business Review (https://hbr.org/) – Artiklid ärimudeli innovatsioonist, ettevõtlusstrateegiatest ja trendidest.
study forms and load
daytime study: weekly hours
5.0
session-based study work load (in a semester):