Personnel Development
BASIC DATA
course listing
A - main register
course code
MMP5620
course title in Estonian
Personali arendamine
course title in English
Personnel Development
course volume CP
-
ECTS credits
6.00
to be declared
yes
fully online course
not
assessment form
Examination
teaching semester
autumn - spring
language of instruction
Estonian
English
Study programmes that contain the course
code of the study programme version
course compulsory
HAPM10/25
yes
Structural units teaching the course
MM - Department of Business Administration
Course description link
Timetable link
View the timetable
Version:
VERSION SPECIFIC DATA
course aims in Estonian
Kursuse eesmärgiks on anda üliõpilastele teadmised töötajate arendamise ja koolitamise lähtekohtade, eesmärkide, võimaluste ja meetodite kohta ning oskused organisatsiooni arendus- ja koolitustegevuse korraldamiseks lähtuvalt täiskasvanute õppimise ja õpetamise põhimõtetest.
course aims in English
This course teaches students how to become an expert in managing the training and development of personnel in organization. The course covers training needs analysis, core training and development requirements, various training and development methods; and how to undertake and manage the activities involved in designing, monitoring and evaluating the development activities taking place in an organization based on the principles of andragogy.
learning outcomes in the course in Est.
Õppeaine läbinud üliõpilane:
- mõistab töötajate arendamise ja koolitamise eesmärke ning lähtekohti organisatsioonis;
- on omandanud täiskasvanute õpetamise ning õppimise põhimõtted ja täiskasvanute koolitamise metodoloogilised alused;
-teab erinevaid töötajate arendamise ja koolitamise viise ning meetodeid ja oskab neid organisatsiooni vajadustest lähtuvalt ning täiskasvanute arengu ja õppimise toetamise põhimõtteid arvestades rakendada;
- analüüsib ja hindab organisatsiooni eesmärkide saavutamist toetavaid koolitus- ning arendusprogramme ja hindab nende tulemuslikkust.
learning outcomes in the course in Eng.
Upon successful completion of this course, students will:
- understand the purposes and theoretical principles governing the training and development activities of employees in organization;
- know the principles and methodology of adult learning and education;
- be able to analyse training and development needs of different groups of employees linking the developmental needs of individuals and organization;
- assess the effectiveness of training programs in terms of achieving organization’s goals and understand how organizational factors influence training and development efforts.
brief description of the course in Estonian
Personaliarenduse ja töötajate koolitamise teoreetilised lähtekohad, õiguslik ja poliitiline raamistik. Teadmusjuhtimine ja õppiv organisatsioon. Personaliarenduse strateegia ja poliitika organisatsioonis. Töötajate koolitus- ja arenguvajaduste kaardistamine. Arendustegevuste eesmärgistamine, kavandamine ja korraldamine. Arendustegevuste ja koolituste liigid ja vormid ning tulemuslikkuse hindamine. Karjääri kavandamine ning juhtimine.
Õppimine ja tööalane/isiklik areng täiskasvanueas. Andragoogika alused. Õpiteooriad, õppimise seaduspärasused ja õpiprotsess. Täiskasvanud õppija ja õppimine täiskasvanueas. Täiskasvanud õppija ootused, enesejuhitavus, õpimotivatsioon, õpistiilid ja õpioskused. Täiskasvanud õppija motiveerimine ja enesetõhususe toetamine. Täiskasvanud õppija iseärasusi arvestav arendus- ja koolitustegevus. Elukestev õpe.
Täiskasvanute õpetamise põhimõtted ja meetodid. Täiskasvanute õpetaja rollid ja kompetentsid. Elukestev õpe ja õpiühiskond. Kaasaegne õpikäsitlus ja täiskasvanute koolitamisel kohased õppemeetodid.
brief description of the course in English
Theoretical background of learning and development in work and organisations. Lifelong learning, legal and political framework of adult education principles. Learning organization and knowledge management. Organizational learning and employee development strategies and policies. Development and training systems in organizations. Assessing learning and development needs, designing and delivering training and development activities. Methods and techniques in employee development. Evaluating training end development. Planning personal development.
Learning and development in adulthood. Basics of andragogy. Objectives of adult education. Formal and non-formal education and training. Learning theories and principles. Characteristics of adult learner. Self-directed learning. Learning styles and strategies; expectations, emotions and motives affecting learning in adulthood. Motivating and supporting adult learners. Principles and methods of teaching adults . Adult educator’s roles and competences. Contemporary conceptions of supporting learning and creating learning environments. Management development. Career management. Innovative solutions to link developmental needs of employees and organisation.
type of assessment in Estonian
Eksami sisuks on õppeaine teemadest portfoolio esitamine ja koolituse läbiviimine. Eksamile eelnevad õppeaine jooksul koostatud iseseisvad ülesanded ja tagasisidepõhine hindamine protsessis.
type of assessment in English
The content of the exam is the presentation of a portfolio of course topics and to plana and execute of training. The exam is preceded by independent tasks prepared during the course and feedback-based assessment in the process.
independent study in Estonian
Üliõpilaselt oodatakse kohustusliku materjali läbitöötamist, tundideks ettevalmistumist, harjutustundide individuaal- ja rühmatöödes osalemist.
independent study in English
Students are expected to prepare for classes (reading assigned chapters and texts) and participate in individual and group assignments during practice hours.
study literature
Märja, T., Jõgi, L., Lõhmus, M. (2021). Andragoogika: Raamat täiskasvanute õppimisest ja õpetamisest. Tartu: Atlex.
PARE Personalijuhtimise käsiraamat (2020)
Kraiger, K., Passmore, J., dos Santos, N. R., & Malvezzi, S. (2020). The Wiley Blackwell handbook of the psychology of training, development, and performance improvement. John Wiley & Sons.
Õppimine ja õpetamine avatud ülikoolis (2005). Koostanud L. Jõgi ja T. Ristolainen. Tartu: Tartu Ülikooli Kirjastus.
Gibb, S. (2002). Learning and Development: Processes, Practices and Perspectives at Work. Palgrave Macmillan.
Teadusartiklid vastavalt kursuse teemadele
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):
lectures
2.0
lectures
20.0
practices
0.0
practices
0.0
exercises
2.0
exercises
20.0
lecturer in charge
-
LECTURER SYLLABUS INFO
semester of studies
teaching lecturer / unit
language of instruction
Extended syllabus
2025/2026 autumn
Marianne Kallaste, MM - Department of Business Administration
Estonian
    display more
    2024/2025 autumn
    Marianne Kallaste, MM - Department of Business Administration
    Estonian
      2023/2024 autumn
      Marianne Kallaste, MM - Department of Business Administration
      Estonian
        Course description in Estonian
        Course description in English