course aims in Estonian
Kujundada terviklik nägemus tööprotsesside organiseerimise ja juhtimise sisust ja rollist kaasaegses organisatsioonis. Selgitada tööprotsessi ja tulemusjuhtimise põhimõtteid. Tutvustada erinevaid töötajate tasustamisega seotud tegevusi ja praktikaid erinevates organisatsioonides ning anda oskused sobivate süsteemide loomiseks.
course aims in English
The aim of the course is to give the student comprehensive knowledge about work processes, their organisation and management and of their role in an organisation and the connections with other organisational management processes. In addition, the student will gain knowledge.
learning outcomes in the course in Est.
Õppeaine läbinud üliõpilane:
1. on omandanud vajalikud teadmised tööprotsesside organiseerimiseks ja hindamiseks organisatsioonis;
2. omab ülevaadet tööjõuga seotud kuludest organisatsioonis;
3. teab ametikohtade hindamise meetodeid ja tunneb protsessi;
4. oskab välja töötada üldiseid tööprotsesside organiseerimise põhimõtteid konkreetse organisatsiooni või selle allüksuse jaoks;
5. oskab välja töötada töötajate tasustamise põhimõtteid konkreetse organisatsiooni või selle allüksuse jaoks;
6. oskab analüüsida ja hinnata tasusüsteemi sobivust.
learning outcomes in the course in Eng.
Student passing the course:
1. has gained knowledge to analyse work processes in the organization;
2. has a comprehensive overview of labor costs;
3. knows the methods for evaluating jobs and knows the process;
4. is able to develop general principles of organization of work processes for a specific organization or its subunit;
5. is able to develop the principles of remuneration of employees for a particular organization or its subunit;
6. can analyze and evaluate the suitability of the reward system.
brief description of the course in Estonian
Tööprotsessi mõiste ja liigendamine. Tööprotsessi analüüsi ja kavandamise meetodid (tööaja ja töömeetodite uurimine).
Kuidas strateegiliselt läheneda töötajaskonna kujundamisele. Organisatsiooni väärtussüsteemi loomine ja väärtusahela kirjeldamine. Organisatsiooni võimekused – põhi- ja tugiprotsesside määratlemine. Ametikohtade strateegiline segmenteerimine. Tööjõu ja tööjõukulude planeerimine ja investeeringute analüüsimine.
Töökorralduse vormid. Töökorralduse kujundamise eeldused. Töö analüüsi olemus ja meetodid. Töökorralduse kujundamist mõjutavad tegurid. Tööprotsesside juhtimine – kavandamine, organiseerimine, vahetu juhtimine, kontrollimine. Tulemusjuhtimise olemus ja roll organisatsioonis. Tulemusjuhtimise protsess.
Töötajate tasustamise alused ja põhimõisted. Tasusüsteem/ motivatsioonisüsteem. Motiveeriva palgakorralduse kujundamine organisatsioonis. Tegurid, mis mõjutavad motiveeriva palgakorralduse kujundamist. Tasusüsteemide seotus ettevõtte strateegiaga. Tasusüsteemi väljaarendamise protsess. Ametikohtade hindamine põhitasude kujundamiseks, hindamismeetodid. Töötasu komponendid. Palgagruppide loomine. Palgastruktuurid. Tulemustest sõltuv tasu. Tulemustest sõltuv tasu. Töötajate töötulemuste hindamine. Soodustused ja mitterahalised motivaatorid.
Motivatsiooni- ja tasusüsteemi toimivuse analüüsimine. Palgaturu analüüsimine.
brief description of the course in English
Definition and classification of work processes. Work processes design and analysis methods (study of working time and working methods). How to strategically approach employee shaping. Strategic segmentation of positions. Establishing an organization's value system and describing the value chain. Organization capabilities - defining basic and supporting processes. Workforce planning and planning of labour costs and analysis of investments.
Forms of work organization/job management. Prerequisites for designing work. The nature and methods of the analysis of the work.
Factors influencing the design of work. The nature and role of performance management in an organization. Performance management process. Workflow management - designing, organizing, managing, verifying.
The design and management of the total reward system; trends in reward management. Reward system - dimensions of reward, reward as a systems component, reward strategies. Relationship of reward policy and practice to strategy. Factors that influence the building of appropriate reward system. Labour economics, competition and compensation. The labour market and reward. Motivation and reward. Designing and implementation of remuneration systems. Strategic reward systems - pay systems and structures. Job evaluation. Measuring job values. Components of remuneration. Creation of wage groups. Salary structures. Results-based reward. Evaluation of employee performance. Discounts and non-monetary incentives.
The benefits of employer and employee in effective work organization and implementation of performance management principles and performance-based remuneration. Analysis of the motivation and remuneration system performance. Analysis of the salary market.
type of assessment in Estonian
Eristav hindamine.
Lõpphinne kujuneb kolme tegevuse koondhindena:
kaks kirjalikku ettevõttepõhist analüüsi 60% (4, 5, 6 õpiväljund)
kirjalik eksam 40% (1, 2, 3 õpiväljund)
type of assessment in English
Graded assessment.
The final grade is composed of the results of three independent tasks:
two course papers 60% (4, 5, 6 learning outcomes)
written exam 40% (1, 2, 3 learning outcomes)
independent study in Estonian
Üliõpilastel tuleb lugeda teemakohaseid artikleid ja kirjutada kaks analüütilist tööd.
independent study in English
The student has to read assigned articles and write two course papers.
study literature
Armstrong, M. (2012 või 2014). Armstrong’s Handbook of Human Resource Management Practice (12th tr.). London: Kogan Page.
Badiru, Adedeji B., Bommer, Sharon C. (2017) Work Design: A Systematic Approach. Productivity Press
Brannick, Michael T., Levine, Edward L., Morgeson, Frederick P. (2007) Job and Work Analysis: Methods, Research, and Applications for Human Resource. SAGE Publications Inc. Milkovich, G. T., Newman, J. M., & Gerhart, B. (2013). Compensation. New York: McGraw-Hill Irwin
Kenneth H. Silber, Wellesley R. Foshay, Ryan Watkins, Doug Leigh, James L. Moseley and Joan C. Dessinger (Eds.) (2010) Handbook of Improving Performance in the Workplace, Vol. I, II, III. John Wiley & Sons Ltd
Üksvärav, R. (2008) Organisatsioon ja juhtimine. TTÜ kirjastus, Tallinn
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):
exercises
2.0
exercises
20.0