course aims in Estonian
Kursus "Digimuutused tööl ja digitaalne töökeskkond" on loodud selleks, et anda üliõpilastele süvendatud arusaam töö digitaalse transformatsiooni keerukusest ning mitmetahulisusest. Kursuse eesmärk on arendada kriitilist mõtlemist ja analüüsioskust, et õppurid oskaksid hinnata ja kujundada digitaalseid töökorraldusi, mis arvestavad tehnoloogilisi, tööjõu, uute tööviiside ja juhtimisega seotud aspekte. Lisaks on kursuse eesmärk julgustada üliõpilasi peegeldama digitaalse töökorralduse laiemaid mõjusid innovatsioonile ja ettevõtete konkurentsivõimele ning kaaluma nende sotsiaalset ja poliitilist mõju. Samuti soovitakse tõsta teadlikkust digitaalsete töökorralduste võimalustest ja ohtudest, et õppurid saaksid tulevikus kaasa aidata vastutustundlike ja jätkusuutlike digitaalsete töökeskkondade kujundamisele.
course aims in English
The course "Digital changes at work and digital work environment" is designed to give students a deeper understanding of the complexity and multifaceted nature of the digital transformation of work. The aim of the course is to develop critical thinking and analytical skills so that students can evaluate and design digital work arrangements that take into account aspects related to technology, labor, new ways of working and management. In addition, the course aims to encourage students to reflect on the wider implications of digital work arrangements for innovation and business competitiveness, and to consider their social and political implications. We also want to raise awareness of the possibilities and dangers of digital work arrangements, so that students can contribute to the design of responsible and sustainable digital work environments in the future.
learning outcomes in the course in Est.
Aine läbinud üliõpilane:
1. selgitab üksikasjalikult ja võrdleb digimuutuseid tööl, mida kursuse jooksul on arutatud;
2. leiab ja põhjendab veenvdalt juhtumipõhiselt parimat elementide kombinatsiooni (tehnoloogia, tööjõud, uued töötamisviisid, juhtimine), mille abil kujundada digitaalset töökorraldust ja töökeskkonda;
3. analüüsib kriitiliselt digitaalse töökeskkonna võimalusi ja riske.
learning outcomes in the course in Eng.
After completing this course the student:
1. explains in detail and compares the digital changes at work that have been discussed during the course;
2. based on the given case, identifies and convincingly justifies the best combination of elements (technology, workforce, new ways of working, management) with which to design a digital work organization and work environment;
3. critically analyzes the opportunities and risks of the digital work environment.
brief description of the course in Estonian
Kursuse raames käsitletakse järgmisi teemasid:
- Sissejuhatus: Digimuutused tööl, digitaalne töökorraldus ja töökeskkond (kursuse raamistik)
- Digimuutused tööl: muutused töö olemuses, töövormides, töö mõtestatuses, uued töövormid
- Digitaalse töökorralduse kujundamise elemendid: tehnoloogia, tööjõud, uued töötamisviisid, juhtimine
- Digitaalse töökeskkonna võimalused ja riskid: tehnostress, digitaalne heaolu, digitaalne paus, digitaalne ebavõrdsus, jne
brief description of the course in English
The course covers the following topics:
- Introduction: Digital changes at work, digital work organization and work environment (course framework)
- Digital changes at work: changes in the nature of work, forms of work, meaningfulness of work
- Elements of designing digital work organization: technology, workforce, new ways of working, management
- Opportunities and risks of the digital work environment: technostress, digital well-being, digital inequality, etc
type of assessment in Estonian
Mitteeristav hindamine
type of assessment in English
-
independent study in Estonian
-
independent study in English
-
study literature
Artiklid ja raportid (valik):
- Jensen, T. B., & Stein, M. K. (2021). Designing a digital workplace: Introducing complementary smart work e ements. Journal of Financial Transformation, 52, 42-53.
- Altman, E.J., Kiron, D., Schwartz, J. & Jones, R. (2021). The Future of Work Is Through Workforce Ecosystems. MIT Sloan Management Review.
- Eckhardt, A., Giordano, A., Endter, F., & Somers, P. (2019). Three Stages to a Virtual Workforce. MIS Quarterly Executive, 18(1), pp. 19-35.
- Hoojiberg R., & Watkins, M. (2021). The Future of Team Leadership Is Multimodal. MIT Sloan Management Review.
- Microsoft-i New Future of Work raportid: https://www.microsoft.com/en-us/research/project/the-new-future-of-work/
- Riemer, K., & Peter, S. (2020). The robo-apocalypse plays out in the quality, not in the quantity of work. Journal of Information Technology, 35(4), pp. 310-315.
- Kellogg, K. C., Valentine, M. A., & Christin, A. (2020). Algorithms at work: The new contested terrain of control. Academy of Management Annals, 14(1), 366-410.
- Faraj, S., Pachidi, S., & Sayegh, K. (2018). Working and organizing in the age of the learning algorithm. Information and Organization, 28(1), pp. 62-70
study forms and load
daytime study: weekly hours
2.0
session-based study work load (in a semester):