course aims in Estonian
Aine eesmärk on:
- arendada üliõpilaste oskust mõista ja analüüsida seoseid majandustegevuse ja ühiskonnas toimivate protsesside vahel ning oskust mõtestada nende protsesside tähendust inimeste eneseteostusvõimalustele erinevates struktuursetes tingimustes;
- anda ülevaade mõistetest, teoreetilistest käsitlustest ja metodoloogilistest lähenemistest majandustegevuse ja ühiskonna arengu seoste uurimiseks ja mõtestamiseks.
course aims in English
The aim of this course is to:
- develop students’ capacity to understand and analyse the relationships between economic activity and societal processes, as well as to conceive of the meaning of these processes on individual’s self-realisation in different structural circumstances;
- provide an overview of the main concepts, theoretical considerations and methodological approaches towards the study and understanding of the interrelationships between economic activity and societal processes.
learning outcomes in the course in Est.
Kursuse läbinud üliõpilane:
- omandab baasteadmised sotsiaalse maailma käsitlustest ja põhimõistetest, seostatuna majandustegevusega
- mõistab seoseid majanduse ja ühiskonna teiste eluvaldkondade arengut kujundavate protsesside vahel, oskab hinnata nende tähendust inimeste elu jaoks;
- suudab analüütiliselt tõlgendada ja kriitiliselt hinnata informatsiooni ühiskonna, sotsiaalsete gruppide ja indiviidide eluvõimaluste ja tegutsemisstrateegiate kohta, ühiskonna sotsiaalses ja majanduslikus kontekstis;
- oskab eristada isiklikku sotsiaalset kogemust ühiskonna kogemusest ning argiteadmist teaduslikust teadmisest.
learning outcomes in the course in Eng.
After the completion of this course students:
- have basic knowledge on main concepts and theoretical approaches towards the social world, as related to economic activities;
- have an understanding of the linkages building between economy and other fields of human conduct, and are able to assess their meaning for the quality of life;
- are able to analytically interpret and critically assess information on society, life opportunities and strategies of conduct of different social groups and individuals in particular societies and economic contexts;
- are able to distinguish between subjective personal experience and collective experience as well as common sense knowledge and scientific knowledge.
brief description of the course in Estonian
Majandus ühiskonnas: ühiskonna toimimise mõtestamisest. Sotsiaalse struktuuri ja indiviidi/sotsiaalsete gruppide vastasmõjusuhe; individuaalsed kapitalid ja struktuursed tingimused. Sotsialiseerumine, väärtused ja normid, identiteedid. Kultuur ja majanduskultuur. Institutsioonid. Sotsiaalne muutus ja selle seosed majandusega: globaliseerumine, modernse ühiskonna riskid, refleksiivsus ja individualiseerumine. Sotsiaalne ebavõrdsus ja kihistumine, sotsiaalne mobiilsus, kaasatus ja tõrjutus ühiskonnas. Elustiilid ja tarbimispraktikad. Sümboliline majandus. Linnad kui kaasaegse ühiskonna ja majanduselu keskpunktid. Linna kuvand ja konkurentsivõime. Sihtkoha bränding. Globaallinnad.
brief description of the course in English
Economy in the society: interpreting the societal context. Interrelatedness of social structure and individual action; species of individual capital and structural conditions. Socialisation, values and norms, identities. Culture and economic culture. Institutions. Social change as interrelated with economic processes: globalisation, risks in modern society, reflexivity and individualisation. Social inequality and stratification, social mobility, inclusion and exclusion. Lifestyles, practices of consumption. City as a space for living and entrepreneurship. Symbolic economy. Image and competitiveness of a city. Destination branding.
type of assessment in Estonian
eristav hindamine
type of assessment in English
graded assessment
independent study in Estonian
grupitöö
independent study in English
a group work
study literature
Õppetöö käigus õppejõu poolt määratud teadusartiklid ja muud õppematerjalid
The academic articles and other course materials are defined by lecturers during the course.
study forms and load
daytime study: weekly hours
3.0
session-based study work load (in a semester):