Techno-Economic Paradigms and Green Development
BASIC DATA
course listing
A - main register
course code
MNI5230
course title in Estonian
Tehnoloogilis-majanduslikud paradigmad ja roheline areng
course title in English
Techno-Economic Paradigms and Green Development
course volume CP
-
ECTS credits
3.00
to be declared
yes
fully online course
yes
assessment form
Pass/fail assessment
teaching semester
autumn - spring
language of instruction
Estonian
English
Study programmes that contain the course
code of the study programme version
course compulsory
HAGM09/25
no
MARM06/25
no
Structural units teaching the course
MN - Ragnar Nurkse Department of Innovation and Governance
Course description link
Timetable link
View the timetable
Version:
VERSION SPECIFIC DATA
course aims in Estonian
Õppeaine üldeesmärk on:
- tutvustada tehnoloogilis-majandusliku paradigma, tehnoloogiliste süsteemide ja muutuste ning innovatsioonisüsteemi kontseptsiooni;
- anda põhjalik ülevaade valitsevast tehnoloogilis-majanduslikust paradigmast;
- selgitada tehnoloogiliste revolutsioonide, radikaalsete ja inkrementaalsete innovatsioonide olemust ja mõju sotsiaal-majanduslikule korrale, ettevõtetele ja üksikisikule;
- näitlikustada tehnoloogiliselt kõrgelt arenenud riikide ja mahajäänud riikide poolt rakendatud teadus-, tehnoloogia- ja innovatsioonipoliitikaid;
- mõtestada lahti ‘roheline majandus’ ning selle võimalused IKT arengute taustal;
- tutvustada muutusi turgudes ning organisatsioonides globaliseerumisprotsesside kontekstis.
course aims in English
General objective of the subject is to:
- introduce the concepts of techno-economic paradigms, technology systems and changes, and innovation systems;
- give a comprehensive overview of the current techno-economic paradigm;
- explain the essence and impact of technological revolutions, radical and incremental innovations on the socio-economic order, companies and individuals;
- exemplify the science, technology and innovation policies implemented by technologically advanced countries and lagging countries;
- outline the 'green economy' and its possibilities against the background of ICT developments;
- introduce changes in markets and organizations in the context of against globalization processes.
learning outcomes in the course in Est.
Õppeaine edukalt läbinud üliõpilane:
- selgitab teaduse, tehnoloogia ja majanduse vastastikku seost ajaloolises perspektiivis;
- demonstreerib peamisi tehnoloogia- ja majandusalaseid arenguid, alates esimestest teadus- ja tööstusrevolutsioonidest kuni tänapäevani;
- hindab innovatsiooniprotsessi ning tehnoloogilise muutuse, sh rohepöörde mõjusid sotsiaal-majanduslikule korrale, üksikisikule ja ettevõtetele;
- selgitab rohelise majanduse ja innovatsioonisüsteemi raamistiku tähendust ning näitab viimase rakendamist teadus-, tehnoloogia- ja innovatsioonipoliitikate kujundamisel;
- tõlgendab arenguid turgudel ning organisatsioonides tehnoloogiliste süsteemide ja muutuste kontekstis;
- demonstreerib projektipõhiste ülesannete lahendamiseks vajalikke algteadmisi ja oskuseid.
learning outcomes in the course in Eng.
After successfully passing the subject, the student:
- explains the mutual relationship between science, technology and economy in a historical perspective;
- demonstrates the main technological and economic developments from the first scientific and industrial revolutions to the present day;
- evaluates the effects of the innovation processes and technological change, including the green revolution, on the socio-economic order, individuals and companies;
- outlines the meaning of the green economy and innovation system framework and shows the latter’s application in the design of science, technology and innovation policies;
- interprets developments in markets and organizations in the context of technological systems and changes;
- demonstrates basic knowledge and skills necessary to solve project-based tasks.
brief description of the course in Estonian
Antud kursus annab vahendeid, millega on võimalik selgitada ja analüüsida tehnoloogilist arengut, alates väikestest, tihtipeale inkrementaalsetest innovatsioonidest inkorporeerituna toodetesse ja teenustesse kuni põhjalike muutuste esilekerkimiseni, mis muudavad kogu majanduse tehnoloogilis-majandusliku paradigma. Kursusel käsitletakse tehnoloogilis-majanduslike paradigmade olemust, teket ja leviku erinevaid etappe, nende mõju sotsiaal-majanduslikele institutsioonidele ning muutuvatele arenguvõimalustele, sealhulgas rohepöördeks ning rohemajanduseks.
brief description of the course in English
This course provides a set of tools for understanding and analyzing technical change, from the minor and frequent incremental innovations constantly incorporated into products and services, to the major surges of transformation that change the techno-economic paradigm for the whole economy. The course discusses the nature, genesis and different stages of diffusion of techno-economic paradigms, their impact on socio-economic institutions and on the changing windows of opportunity for development, including for green transition and green economy
type of assessment in Estonian
Hinne kujuneb kodutöö (raport, juhtumianalüüs, teema või projekt) (60%) ja klassiesitluse (40%) põhjal. Osalemine loengutes ja seminarides on kohustuslik.
Üliõpilaste mõistmist loengutes käsitletu ja lugemismaterjali osas hinnatakse kodutööga.
type of assessment in English
The grade is based on the home assignment (report, case study, topic or project) (60%) and a class presentation (40%). Participation in the lectures and seminar is mandatory.
Students` understanding about the content of lectures and reading materials will be evaluated with the home assignment
independent study in Estonian
Iseseisev töö on grupitöö, mille eesmärgiks on võimaldada üliõpilastel demonstreerida kriitilise mõtlemise, kontseptuaalse analüüsi ja argumenteerimise oskusi, allikate ja tõendite kasutamist, lugemuse haaret ja asjakohasust. Kodutöö teema on vaja kooskõlastada kursuse juhendajaga.
independent study in English
The goal of the coursework is to allow students to demonstrate their critical thinking and conceptual analysis skills, cohesion of arguments, use of sources and evidence, and the breadth and relevance of reading. Topic for a home assignment needs to be coordinated with the main course instructor
study literature
Perez, C. (2002) Technological Revolutions and Financial Capital, The Dynamics of Bubbles and Golden Ages. Edward Elgar.

study forms and load
daytime study: weekly hours
2.0
session-based study work load (in a semester):
lectures
1.5
lectures
-
practices
0.0
practices
-
exercises
0.5
exercises
-
lecturer in charge
-
LECTURER SYLLABUS INFO
semester of studies
teaching lecturer / unit
language of instruction
Extended syllabus
2025/2026 spring
Carlota Perez, MN - Ragnar Nurkse Department of Innovation and Governance
English
    Course description in Estonian
    Course description in English