course aims in Estonian
• Käsitleda küberfüüsikalistes süsteemides (isekorralduvates keskkonnast püsivalt mõjutatud tehissüsteemides) rakendatavaid tehnoloogiaid. Need tehnoloogiad tuginevad arvuti- ja tarkvaratehnikal, kaasaegsel juhtimisteoorial, tehisintellektil, agentsüsteemidel, võrgustatud sardsüsteemidel, ja komponenttehnoloogiatel.
• Käsitleda tavapärastes arvutirakendustes kasutatavate tehnoloogiate, teooriate ja töövahendite evolutsiooni küberfüüsikaliste süsteemide tehnoloogiateks, selgitades (analüüsides) seejuures bioloogiliste süsteemide toimimispõhimõtete mõju.
• Käsitleda küberfüüsikaliste süsteemide teor. aluseid ja tuntumaid modelleerimisviise
course aims in English
• Discuss enabling technologies (stemming from computer and software engineering, advanced control theory, artificial intelligence, modeling systems and verifying their behavior, interfacing components, integrating systems) applicable in proactive self-organizing pervasive computing (PSPC) systems, a.k.a. cyber-physical systems
• Explain the evolution of technologies, theories and tools from those used in conventional computer applications to those usable in PSPC systems; explain the influence of operation principles in biological systems
• To introduce fundamentals of CPS theory and modeling methods.
learning outcomes in the course in Est.
Aine läbinud üliõpilane peab oskama:
• Rakendada küberfüüsikaliste süsteemide ja nende võrkude ehituse ja funktsioneerimise põhimõtteid ning olema suuteline arutlema nende süsteemide ja tavapäraste arvutisüsteemide või virtuaalses keskonnas toimivate süsteemide erisuste üle.
• mõista ja rakendada/kohandada oma erialas proaktiivsete süsteemide ja ise-korralduvate süsteemide põhimõtteid
• ehitada lihtsamaid isekorralduvate omadustega küberfüüsikalisi süsteeme, mis toimivad autonoomsete komponentidena võrgus
• küberfüüsikalistes süsteemides ilmneva käitumise avastamiseks rakendada tuntumaid süsteemide käitumise analüüsi ja hindamise meetodeid ja vahendeid
• rakendada omandatud teadmisi ja oskusi töös küberfüüsikaliste süsteemide arendusrühmas, tegeledes nii süsteemide kavandamise, realiseerimise kui ka süsteemide nõutud omaduste ilmnemise testimisega.
learning outcomes in the course in Eng.
Having completed the study of the subject a student has to be able to:
• understand the building and functioning concepts of PSPC, and networked PSPC, and reasons for their differences from conventional number crunching systems and virtual environment based systems;
• grasp, and apply the principles of proactive and self-X operation, and adaptation in their professional environment
• build simple PSPC systems, that exhibit some self-X features and operate as an autonomous component of a network
• employ the behavior analysis and assessment tools and methods available – e.g. for detection of the emergent behavior in networked PSPC
• apply the newly obtained know-how within a team that design and implement (networked) PSPC-s, elaborate and carry out basic tests demonstrating the presence or absence of required properties of the design
brief description of the course in Estonian
A. Arvutisüsteemide ja -rakenduste kolm põlvkonda – Turingi masinal põhinevad süsteemid, virtuaalse maailma süsteemid, tajumatud arvutisüsteemid (invisible/pervasive computing); küberfüüsikalised süsteemid, reaalaja sardsüsteemid; süsteemide süsteemid. Autonoomsus, proaktiivsus, isekorralduv (self-X) käitumine, kohanemine; mittetäielik informatsioon; vahetu, kaudne ja vahendatud interaktsioon; liidestamine (masin-masin, inimene-masin, inimene-inimene); ilmnev käitumine ja keerulised süsteemid. Situatsiooniteadlikkus, kontekstitundlikkus.
B. süsteemiarendus. Autonoomsete komponentide agendipõhised liidesed; Agendisüsteemide arendus- ja testikeskkonnad.
C. KFS teor. alused: omadused, sünkroonne ja asünkroonne mudel, dünaamilised süsteemid, ajatundlikud süsteemid, reaalajasüsteemid. hübriidsüsteemid. D. Praktilised harjutused – eksperimentaalsete KFS koostamine laboris, loodud süsteemide käitumise testimine, analüüsimine ja põhjendamine.
brief description of the course in English
A. Three generations of computer applications – based on Turing computing, computing in the virtual world, ubiquitous computing (pervasive computing embedded into physical environment); Pervasive computing, cyber-physical systems; real-time embedded systems; system integration and networked systems. Autonomy, proactivity, self-X behavior, adaptation; incomplete information; direct, indirect and mediated interactions; interfacing (machine-machine, human-machine, human-human); emergent behavior and complex systems. Situational awareness, context awareness.
B. Multi-agent systems; agent-based software engineering, interactive computing. Behavior verification of systems versus modules; agent-based models, proactive models; model-driven software and systems development. Agent-based interfacing of components; Environments and test-beds for developing and testing agent-based systems.
C. Fundamentals of cyber-physical systems: features, synchronous model, asynchronous model, liveness modeling, dynamical systems, timed models, real.time systems, hybrid systems.
D. Practical assignments – building experimental CPS, testing, analyzing and explaining the behavior observed in those systems.
type of assessment in Estonian
Kirjalik eksam
type of assessment in English
Written exam
independent study in Estonian
Grupitööna või individuaalselt lahendatav praktiline ülesanne
independent study in English
A practical project given either as a group or individual assignment.
study literature
1. R.Alur. Principles of Cyber-Physical Systems (2015) MIT Press
2. J.Burkhardt et al (2002) „Pervasive Computing“, Pearson Education, 432 pp
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):