course aims in Estonian
Aine eesmärk on anda ülevaade küberturbe valdkonnast, tutvustada küberturbe põhilisi mõisteid ja tehnoloogiaid ning küberturbe juhtimist.
course aims in English
The goal of the course is to give an overview of the cyber security area, main concepts and technology, management of cyber security.
learning outcomes in the course in Est.
Kursuse läbimise tulemusel on tudengil:
* ülevaade küberturbe põhimõistetest, tehnoloogiatest
* teadmine küberturvalisuse ja -eetika põhimõtetest
* teadmine küberturvet puudutavatest standarditest
* teadmine krüptograafia põhimeetoditest
* oskus tagada süsteemidele viirusetõrjet ja tõrkekindlust;
* oskus viia läbi riskianalüüsi ning kasutada infoturbe meetodeid.
learning outcomes in the course in Eng.
Upon completion a student has:
* overview of the terminology, and technologies of cyber security
* knowledge about cyber security and cyber etiquette principles
* knowledge about the standards concerning cyber security
* knowledge about basic cryptographic methods
* know-how of antivirus software, risk analysis and IT-security methods.
brief description of the course in Estonian
Kübersõda, küberrünnak, häkkerid. Küberturbe põhialused. Küberjulgeoleku juhtimise meetodid ja põhimõtted. Standardid: COBIT, ITIL, ISO 27000. Krüptograafia. Sümmeetrilised ja asümmeetrilised algoritmid. Võtmehaldus.
Võrgustatud süsteemide turve.
brief description of the course in English
Cyber war, cyber attack, hackers. Main principles of cyber security issues. Management of cyber security. Standards: COBIT, ITIL, ISO 27000. Cryptograhy. Symmetric and asymmetric algorithms. Security of networked systems.
type of assessment in Estonian
Kirjalik eksam
type of assessment in English
Written exam
independent study in Estonian
Rühmatöö või iseseisva tööna valminud projekt.
independent study in English
A practical project given either as a group or individual assignment.
study literature
T.Bradley, H. Carvey. Essential computer security. Syngress, 2006. ISBN 1-59749-114-4.
Sun Tzu. The Art of War.
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):
practices
2.0
practices
12.0