course aims in Estonian
Anda õppijale võimalus omandada esmased praktilised oskused tüüpiliste tehnoloogiliste protsesside juhtimissüsteemide projekteerimisel kaasaegse tarkvara abil.
course aims in English
To give the student a possibility to acquire initial practical skills of designing control systems for typical technological processes using up-to-date software.
learning outcomes in the course in Est.
Kursuse läbinu: (1) tunneb tüüpiliste tehnoloogiliste protsesside (mehaanilised, hüdromehaanilised, soojus-, massivahetus-, keemilised protsessid jt) tüüpilisi seadmeid ja mõistab nendes seadmetes kulgevate protsesside olemust; (2) oskab määrata seoseid protsessi juhtivate ja väljundparameetrite vahel; (3) oskab koostada tüüpiliste tehnoloogiliste protsesside parameetrite juhtimisskeeme; (4) omab ettekujutust automatiseeritud juhtimise põhimõtetest ning tunneb juhtimissüsteemi elemente ja komponente; (5) mõistab juhtimisprogrammi ja operaatoriliidese (HMI) abil protsessi visualiseerimise vahelisi seoseid; (6) oskab luua tüüpilise tehnoloogilise protsessi visualiseerimise süsteemi SCADA tarkvara abil; (7) oskab siduda protsessi muutujad kontrolleriga.
learning outcomes in the course in Eng.
On the course completion, the student: (1) knows typical equipment for the typical technological processes (mechanical, hydro-mechanical, heat-, mass change- and chemical processes), and the nature of the processes undergoing in these devices; (2) can determine the relationships between the controlling and output parameters of a process; (3) knows how to draw up the control schemes of a typical technological process parameters; (4) is familiar with the principles of automated management, knows elements and components of a management system; (5) understands the relationships between a management system and the Human-Machine Interface (HMI); (6) can create a typical technological process visualization system using SCADA software; (7) can bind the variables in the process with the controller.
brief description of the course in Estonian
Tegemist on interdistsiplinaarset õpet sisalduva ainega. Projekt koostatakse meeskonnas, kuhu on kaasatud Keemiatehnoloogia ja Tootmise automatiseerimise õppekavade üliõpilased.
Keemilis-tehnoloogilise süsteemi mõiste, struktuur. Parameetrite identifitseerimine siirdekarakteristikute baasil. Kontrolli-, reguleerimise ja signalisatsiooni parameetrite määramine ja tüüpilised automatiseerimise skeemid. Automatiseeritud juhtimise põhimõtted. Juhtimissüsteemi mõttelised komponendid ja elemendid. Juhtimissüsteemi moodulite ja komponentide hajutamine. Tööstuskontrollerid. Juhtimissüsteemi tarkvara komponendid. SCADA süsteemid. Visuaalse lahenduse sidumine kontrolleriga. Programmi muutujate sidumine. Andmevahetuse põhimõtted ja liigid.
Aineosaks on praktikum. WinCC tarkvara, paigaldus, komponendid. Projekteerimise vahendid. WinCC funktsionaalsed moodulid: Graphic Designer, Alarm Logging, Tag Logging, Report Designer, User Administrator, Text Library. Visualiseerimissüsteemi seos kontrolleriga. Projekti sisemuutujate loomine. Graafikute ja tabelite loomine. Visualiseerimise projektide loomine SCADA WinCC-s. Praktikum on mõeldud rühmatööna tegemiseks.
brief description of the course in English
This is the subject involving interdisciplinary studies. The project is an example of a team work where the students of Chemical Technology and Industrial Automation curricula collaborate.
Concept and structure of a chemical-technological system. Identification of parameters based on transition characteristics. Determining control, regulation and alarm parameters and typical automation schemes. Main principles of automated management. Components and elements of a management system. Diversification of a management system's modules and components. Industrial controllers. Management system's software components. SCADA systems. Linking visual solutions to the controller. Bonding the program variables. Main principles and types of data exchange.
Practical lessons are a part of the subject. WinCC software, installation, components. Design tools. WinCC functional modules: Graphic Designer, Alarm Logging, Tag Logging, Report Designer, User Administrator, Text Library. Connecting the visualization system to the controller. Creating the project's inner variables. Creating tables and graphs. Creating the project’s visualization in SCADA WinCC-s. Practical tasks are meant for teamwork.
type of assessment in Estonian
mitteeristav hindamine
type of assessment in English
pass or fail assessment
independent study in Estonian
Iseseisva töö orienteeruvaks mahuks eeldatakse 92 tundi. Sellest 16 tundi (ca 1 tund nädalas) on mõeldud õppematerjalide iseseisvaks läbitöötamiseks, 32 tundi (ca 2 tundi nädalas) õppejõu poolt antud ülesannete iseseisvaks lahendamiseks, 10 tundi kontrolltöödeks ettevalmistamiseks ja 33-35 tundi (ca 2 tundi nädalas) projekti koostamiseks. Semestri jooksul tuleb sooritada kontrolltööd ja kodutööd. Kontroll- ja kodutööde arvu määrab õppejõud semestri alguses.
independent study in English
Approximate amount of independent work is 92 hours. Out of this, 16 hours (approx. 1 hour per week) is intended for independent working through study materials, 32 hours (ca. 2 hours a week) for solving tasks assigned by the course instructor, 10 hours for the preparation for tests and 33-35 hours (ca. 2 hours a week) for compiling a project. During the semester, the student has to pass tests and complete homework. The course instructor determines the number of tests and home tasks at the beginning of the semester.
study literature
1) Bela G. Liptak. Process Control. Instruments Engineers` handbook. 3-ed. Instrumentation Reference Book. 2-ed. Ed. B.E. Noltingk. 2003.
2) Густав Оллсон, Джангуидо Пиани. Цифровые системы автоматизации и управления, Санкт-Петербург: Техносила, 2001.
3) Control System Workbook. Leybold-Didactic. 2005.
4) E-kursus RAR2700 Protsessijuhtimine: https://moodle.hitsa.ee/course/search.php?search=RAR2700
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):
practices
2.0
practices
24.0