course aims in Estonian
Tunda ortograafia põhimõtteid ning osata kasutada keelekäsiraamatuid. Osata luua terviklikke sidusaid tarbe- ja teadustekste. Osata ette valmistada erialast sõnavõttu ning auditooriumi ees esineda
course aims in English
To know the main principles of orthography and be able to use language reference books. To be able to create coherent formal and academic texts. To be able to prepare reports on professional topics and present them before an audience.
learning outcomes in the course in Est.
Õppeaine läbinud üliõpilane:
- liigendab teksti loogilisteks üksusteks (peatükid, alapeatükid, lõigud, laused), et hõlbustada teksti lugemist ja mõistmist;
- tunneb kasutatava keele toimimise loogikat ning järgib kõneldes ja kirjutades selles kehtivaid õigekirja-, hääldus-, interpunktsiooni- jm reegleid ja soovitusi; kasutab sõnastikku, et leida sõna tähendus, õigekiri, sünonüüm, võõrkeelne vaste vm;
- suudab ka keerukaid mõtteid, ideid ja kontseptsioone suuliselt esitades väljendada end selgelt, ladusalt, lühidalt, konkreetselt ja vastuvõtjaile arusaadavalt.
learning outcomes in the course in Eng.
By the end of the course, the student:
- structures the text into logical units (chapters, sub-chapters, paragraphs, sentences) to facilitate readability and comprehension;
- understands the logic of the language being used and adheres to the spelling, pronunciation, punctuation, and other rules and recommendations applicable to it, both in speech and writing; consults a dictionary to find the meaning, spelling, synonym, foreign-language equivalent, etc., of a word;
- is able to articulate complex thoughts, ideas, and concepts verbally with clarity, fluency, brevity, precision, and in a manner understandable to the audience.
brief description of the course in Estonian
Veebis olevad keelekäsiraamatud ja -hooldeallikad. Algustäheortograafia. Kokku- ja lahkukirjutamine. Kirjavahemärkide kasutamine. Tekstiliigid. Tarbeteksti struktuur. Teadusteksti eripärad. Viitamine, tsiteerimine. Suulise ja kirjaliku teksti erinevus. Informatiivne ettekanne. Sõnavõtu ettevalmistamine. Ettekande struktuur. Avalik esinemine. Toimetulek kuulajate küsimustega. Kantseliidi, nominaalstiili ja stampkeelendite vältimine. Selge ja tihe tekst.
brief description of the course in English
Language reference materials on the internet. Orthography of the initial letters. Solid and separate writing. Punctuation marks. Types of text. Structure of a formal text. Peculiarities of an academic text. Referencing, citation. Difference between oral and written texts. Informative presentation. Preparing a public speech. Structure of a presentation. Public speaking. Coping with audience’s questions. Avoiding officialese, nominal style and cliches. Clear and dense text.
type of assessment in Estonian
mitteeristav hindamine
type of assessment in English
pass or fail assessment
independent study in Estonian
Ortograafiaharjutused, tekstiloomeülesanded, ettekandeks ettevalmistumine, erialaste tekstide analüüs.
independent study in English
Orthography exercises, exercises on text creation, preparing for public speaking, analysis of professional texts.
study literature
Kasik, R, Erelt, M, Erelt, T. Eesti keele väljendusõpetus kõrgkoolidele. Emakeele Selts. 2011.
Erelt, T. Eesti ortograafia. Eesti Keele Sihtasutus. 2015.
Kushner, M. Avalik esinemine. Koge. 2000.
study forms and load
daytime study: weekly hours
2.0
session-based study work load (in a semester):