course aims in Estonian
Kujundada üliõpilastes arusaam keskkonnasüsteemist kui majandussüsteemi olemasolu eeldusest ja keskkonnast lähtuvatest objektiivsetest piirangutest majandusele. Anda süsteemsed teadmised keskkonna- ja loodusressursside jätkusuutliku kasutamise ökonoomikast. Õpetada lahendama jätkusuutliku ressursikasutusega seotud praktilisi probleeme. Anda oskused iseseisvaks tööks erialase kirjandusega.
course aims in English
Develop in students understanding of the environmental system as a precondition for an economic system to exist and environment based objective limits to economy. Provide systematic knowledge in environmental and natural resource use economics. Teach how to solve practical problems of sustainable resource use. Provide skills for independent work with professional literature.
learning outcomes in the course in Est.
Kursuse läbinud üliõpilane: 1)omab süsteemseid teadmisi keskkonna- ja loodusressursside ökonoomikast; 2)orienteerub majandussüsteemi ja keskkonnasüsteemi vahelistes suhetes ning mõistab keskkonnast lähtuvaid piiranguid majandusele; 3)mõistab jätkusuutliku arengu majandusliku aspekti olemust ning suudab orienteeruda selles valdkonnas tehtavates otsustes ning oskab hinnata nende otstarbekust; 4)omab teadmisi loodusressurssidest kui majandussüsteemi sisendist; 5) tunneb ressursikasutuse modelleerimise põhialuseid; 6) omab teadmisi põhiliste looduressursside ökonoomikast; 7) oskab analüüsida ressursikasutuse mõju keskkonnale ja majandusele; 8)oskab oma eriala keskkonnakasutusega seotud ülesannete lahendamisel kasutada sobivaid meetodeid; 9) oskab iseseisvalt töötada erialase kirjandusega; 10) oskab teaduslikke ja eetilisi aspekte arvesse võttes hinnata oma professionaalse tegevuse mõju keskkonnale.
learning outcomes in the course in Eng.
Upon completion of the course, the students: 1) have systematic knowledge in the environmental and natural resource economics; 2) orient in the relationships between an economic system and the environmental system and understand the limitations arising from the environment on economy 3) understand the economic aspect of sustainable development; are able to understand the decisions made in this area and are able to evaluate their expediency; 4) have knowledge about the nature resources as an input to the economic system; 5) know the modelling principles of resource utilisation; 6) know economics of the main nature resources; 7) are able to analyse impact of the resource use on the environment and economy; 8) know how to use appropriate methods for solving their speciality related environmental use problems; 9) are able to independently work with professional literature; 10) are able to, taking into consideration the scientific and ethical aspects, evaluate the effect of his/her professional activity on the environment.
brief description of the course in Estonian
Keskkonnaökonoomika kui teadus majanduse ja keskkonna suhetest. Keskkonna piiritlemine ja põhilised seaduspärasused: termodünaamika seadused, ökosüsteemid, aineringe, evolutsioon. Kapitali liigid. Looduskapital. Kasvu piirid. Looduse väärtused, nende klassifikatsioon ja võrdlus. Keskkonna hindamine, võimalused ja meetodid. Keskkonnakahju, selle majanduslik ja juriidiline aspekt. Turutõrge. Välismõjud ja nende sisestamine. Tootmise piirkulu- ja sotsiaalne piirkulu. Pigou maks. Saaste vähendamise piirkulu ja saaste kahjustuste piirkulu. Efektiivne saaste. Saaste reguleerimise viisid ja praktika EL-s. Saastemaks. Keskkonnakaupade liigitus ja tarbimine. Finantsiline- ja sotsiaalne tasuvusanalüüs. Ökoloogia ja ökoloogiline majandamine. Loodusvarad. Vesi ja veereostus. Õhureostus. Globaalsed keskkonnaprobleemid. Jäätmemajandus. Energia. Keskkonna hindamine. Taastuvad ja taastumatud loodusressursid. Loodusressursid ja majandus. Ressursikasutuse modelleerimine. Nõudlus ressursside järele ja maksevalmidus. Ressursikasutuse efektiivsus: jätkusuutlikkus ning jaotumine põlvkondade vahel. Turu mõju ressursikasutuse efektiivsusele. Loodusressursside kasutamise riiklik poliitika. Loodusressursikasutuse analüüs: mõju keskkonnale ja majandusele. Loodusressursside kasutamise ökonoomika: mineraalsed ressursid, energeetilised ressursid, metsaressursid, mereressursid, maa kui ressurss, veeressursid, põllumajanduslikud ressursid, rekreatiivsed ressursid, looduskaitse ressursid, bioloogilise mitmekesisuse ressursid. Loodusressursid ja majanduskasv. Taastuvate loodusressursside ökonoomika kalapopulatsiooni näitel. Ressursikasutuse reguleerimine. Jätkusuutlik areng, selle kriteeriumid. Tugev ja nõrk jätkusuutlik areng. Heaolu ja keskkonna kvaliteet.
brief description of the course in English
Environmental economics as a science of the relationship between economy and the environment. Definition of the environment and main regularities: laws of thermodynamics, ecological systems, substance turnover, evolution. Types of capital. Nature capital. Growth limits. Values of the nature, their classification and comparison. Environmental evaluation, possibilities and methods. Environmental damage, its economic and legal aspects. Market failure. Externalities and their introduction. Marginal production costs and marginal social costs. Pigou tax. Marginal cost of pollution abatement and marginal cost of damage caused by pollution. Effective pollution. Methods for regulating pollution and practice in EU. Pollution tax. Classification and consumption of environmental goods. Financial and social cost-benefit analysis. Ecology and ecological management. Nature resources. Water and pollution of water. Pollution of the air. Global environmental problems. Waste management. Energy. Assessment of the environment. Renewable and non-renewable natural resources. Nature resource and economy. Resource use modelling. Demand for resources and willingness to pay. Resource use efficiency: sustainability and distribution between generations. Market effect on the resource use efficiency. National policies regarding utilisation of resources of the nature. Natural resource use analysis: impact on the environment and economy. Natural resource use economics: mineral resources, energy resources, forest resources, marine resources, land as a resource, water resources, agricultural resources, recreational resources, nature protection resources, biological diversity resources. Nature resources and economic growth. Economics of renewable resources of the nature at the example of fish population. Resource use regulation. Sustainable development, its criteria. Strong and weak sustainable development. Wellbeing and environmental quality.
type of assessment in Estonian
Õppeaine lõppeb kirjaliku eksamiga, mis koosneb lahtistest küsimustest. Eksam määrab 60% lõpphindest. 40% lõpphindest annab seminaris tehtav töö ja kodused tööd.
type of assessment in English
The course ends with a written examination comprising open-ended questions. The examination contributes 60% of the final grade. 40% of the final grade is received from the work in seminars and homework.
independent study in Estonian
Valmistumine seminarideks vastavalt õppejõu poolt antud ülesannetele. Üliõpilased peavad iseseisvalt läbi töötama õppejõu poolt määratud materjalid ning teadusartiklid
independent study in English
Preparation for seminars based on the assignments given by lecturer. Students need to go independently through the materials and research papers named or provided by the lecturer..
study literature
Purju, A., Pädam, S., Rõbakova, J. Juurikas, K., Keskkonnaökonoomika. Tallinn: TTÜ Kirjastus. 2004.
Titenberg, T. Environmental and Natural Resource Economics. Addison Wesley publ.
Barry C. Field (2008) "Natural Resource Economics". Lisaõpik: R. Perman, Y Ma, J. McGilvray, M. Common (2003) "Natural Resource and Environmental Economics".
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):