course aims in Estonian
Anda ülevaade eetika peamistest uurimisküsimustest, käitumistavadest ja kommetest. Kujundada endast ja teistest lugupidavaid inimesi, arendada suhtlemis- ja käitumisoskust. Luua võimalused mõistmaks eetika olemust ja selle kohta ühiskonnas.
Anda ülevaade Eesti meresõidu ja laevanduse arengust muistsest ajast tänapäevani, anda arusaamad merekultuurist, -traditsioonidest ja –eetikast.
course aims in English
To give an overview of main concepts in ethics, customs, traditions. To give an overview of main study issuses in ethics. To develop communication and behaviour skills. To make possible to understand ethics and its place in society. To develop him- or herself for a respectable person.
Provide an overview of the development of seafaring and shipping in Estonia from ancient times until today; provide an understanding of seafaring culture, traditions and ethics.
learning outcomes in the course in Est.
Õppeaine edukalt läbinud üliõpilane:
- mõistab eetika olemust ja kohta ühiskonnas;
- teab moraali olemust;
- mõistab eetika ja etiketi omavahelisi seoseid;
- teab kutse-eetika põhitõdesid;
- arutleb eetiliste dilemmade ja probleemide üle;
- kaalub eetilisi valikuid;
- käitub lugupidavalt laevameeskonnas;
- oskab toime tulla ja viisakas välja näha erinevates elu-olu situatsioonides;
- orienteerub võimusuhetes;
- on tolerantne ja lugupidav;
- on meeldiv vestluskaaslane.
- teab Eesti meresõidu, laevanduse ja kalanduse arengu tähtsamaid sõlmpunkte
- teab laevaehituse arengu põhilisi etappe ja sellega seotud traditsioone.
- Teab merehariduse ajalist kulgu.
- Tunneb meresõiduga seotu traditsioone ja kombeid.
- Teab meremeeste vormiriietuse ajalugu ja vormiriietuse kandmise korda.
learning outcomes in the course in Eng.
Student:
- Understands ethic´s nature and place in society;
- Knows the meaning of moral;
- Understands the connection of ethics and etiquette;
- Knows the basics of professional ethics;
- Is able to make a discussion about ethical problems and dilemmas;
- Is able to consider ethical choices;
- Knows how to behave in ship´s crew
- Is able to behave, to look and to be polite in different situations;
- Orients in power relations;
- Is able to be tolerant and respectful;
- Is able to make small talk and conversations;
- knows the most important hubs of development of seafaring, shipping and fishing industry in Estonia
- knows the main stages of the development of ship building and traditions related to it
- knows the timeline of maritime education
- knows the traditions and customs related to seafaring
- knows the history of sailors’ uniforms and the regulations pertaining to wearing those.
brief description of the course in Estonian
Filosoofia kontseptsioonid. Eetika olemus. Moraal ja kõlblus. (Mere)mees ja eetika. Etikett maal ja merel. Juhtimise vastuolud. Tervitamine. Vestluskunst. Kirjavahetus. Riietus. Lauakombed. Kultuuride vahelised erinevused ja kultuuride vaheline dialoog.
Mereharidus Eestis aastast 1917 kuni tänapäevani. Kalandus, laevaehitus ja meresõit muistsetest aegadest tänaseni. Meresõiduga ja laevadega seotud traditsioonid, tseremooniad jms. Eestist pärit meremehed ja kalurid kodu- ja maailmameredel. Meremehe vormiriietus – ajalugu ja kandmise kord. Kirjutatud ja kirjutamata mereseadused.
brief description of the course in English
Philosophy concepts. The nature of ethics. Morale and morality. (Sea)man´s ethics. Etiquette on mainland and at sea. Conflicts in leading. Greeting. The art of conversation. Correspondence. Clothing. Table manners. Cultural differences and –dialogue.
Maritime education in Estonia from 1917 until today. Fishing industry, ship building and seafaring from ancient times until today. Traditions, ceremonies, etc. related to seafaring and ships. Estonian sailors and fishermen on domestic seas and the oceans. Sailor’s uniform – history and rules of wearing. Written and unwritten maritime laws.
type of assessment in Estonian
Mitteerisav hindamine
type of assessment in English
Pass or fail assesment
independent study in Estonian
-
independent study in English
-
study forms and load
daytime study: weekly hours
4.0
session-based study work load (in a semester):