course aims in Estonian
Aine eesmärk on anda oskused määrata ja kasutada laeva hüdrostaatilisi andmeid, arvutada püstuvust, laevakere pingete seisundit, kreeni ja trimmi vastavalt konventsiooni STCW-78 koos muudatustega osa AII/1 nõuetele.
course aims in English
The learning objective of the course is to obtain the competence of finding and using the ship's hydrostatic particulars, calculating intact stability, stress conditions of a ship, heel, list and trim in compliance with the requirements of STCW-78 AII/1 as amended.
learning outcomes in the course in Est.
Õppeaine läbinud üliõpilane:
- teab ja tunneb laevaehitusliku joonestamise aluseid, laeva hüdrostaatiliste kõverate ehitust, püstuvuse arvutamise metoodikat, kreeni ja trimmi arvutamise metoodikat;
- teab ja arvestab laeva püstuvust mõjutavaid tegureid igas olukorras, vee sissetungi tagajärgede arvutust, laevakerele mõjuvate jõudude ja pingete arvutust, IMO soovitusi laeva püstuvuse suhtes;
- oskab arvutada laeva süviseid erinevates tingimustes, kasutada lastiskaalat, kasutada laeva teoreetilist joonist, ehitada laeva hüdrostaatilisi kõveraid teoreetilise joonise alusel, arvutada laeva püstuvust, arvutada ja korrigeerida kreeni ja trimmi;
- oskab arvutada või leida lähteandmed laeva püstuvuse määramiseks, kasutada olemasolevaid tabeleid, diagramme ja seadmeid laeva püstuvuse ja üldtugevuse ning laevakere pingete määramiseks, kasutada laeva püstuvuse ja uppumatuse informatsiooni.
learning outcomes in the course in Eng.
After completing this course the student:
- understands basic ship design; hydrostatic curves of a ship; methods of calculating the stability of a ship; methods of calculating the heel, list and trim;
- understands factors affecting the ship’s stability in all circumstances; the calculation of consequences of flooding and bilging; the calculation of strains and stresses in ships, IMO recommendations concerning ship stability;
- is able to calculate the ship’s draughts at different loading conditions; to use the deadweight scale; to use the preliminary drawing of a ship; to produce hydrostatic curves based on the preliminary drawing; to calculate the ship’s stability; to calculate and modify the ship’s heel, list and trim;
- is able to calculate or find out basic data for determining ship’s stability; to use existing tables, diagrams and equipment for determining ship’s stability and longitudinal strength; to use the Loading and Stability Manual.
brief description of the course in Estonian
Laevaehituslik joonestamine
Laeva tasandite pindalad ja ruumide mahud
Laeva hüdrostaatilised kõverad
Staatiline püstuvus
Raskuskeskme arvutused
Algpüstuvus
Negatiivne algpüstuvus, rippenurk
Staatilise püstuvuse kõverad
Trimm, kreen ja lastinihete käsitlus
Ujuvuse osaline kaotus ja vastuabinõud
Püstuvuse informatsioon, IMO soovitused püstuvuse suhtes
Laevakerele mõjuvate jõudude ja pingete määramine
Püstuvuse erijuhud
Kursusetöö koostamine
brief description of the course in English
Ship design
Areas of the planes and volumes of the spaces of a ship
Hydrostatic curves of a ship
Static stability
Calculation of the centre of gravity
Initial stability
Negative initial stability, angle of loll
Curves of static stability
Trim, heel, list due to shift of weights
Partial loss of buoyancy and counteractions
Stability manual, IMO recommendations concerning stability
Determining of strains and stresses in ships
Special cases of stability
Coursework
type of assessment in Estonian
Eristav hindamine
type of assessment in English
Grading
independent study in Estonian
Kursusetöö koostamine
independent study in English
.
study forms and load
daytime study: weekly hours
7.0
session-based study work load (in a semester):