course aims in Estonian
Tutvumine ja arusaamine närvisüsteemi rakulisest ja anatoomilisest ülesehitusest ja funktsioneerimise molekulaarsetest ja rakulistest alustest.
course aims in English
Understanding the cellular and anatomical structure of nervous system; understanding the cellular and molecular basis of nervous system function.
learning outcomes in the course in Est.
Üliõpilane omandab arusaamise närvisüsteemi rakulisest ja anatoomilisest ülesehitusest ja selle funktsioneerimise molekulaarsetest ja rakulistest alustest.
learning outcomes in the course in Eng.
Student will acquire understanding of the cellular and anatomical structure of nervous system and understanding of the cellular and molecular basis of nervous system function.
brief description of the course in Estonian
Inimese ja teiste loomade närvisüsteemi rakutüüpide ja anatoomiline iseloomustus. Närvirakkude elektrilised signaalid. Pinge-sõltuv membraani läbilaskvus. Kanalid ja transporterid. Sünaptiline ülekanne. Neurotransmitterid, neurotransmitterite retseptorid. Signaaliülekanne närvirakkudes. Sünaptiline plastilisus. Sensoorsed süsteemid. Somaatiline sensoorne süsteem. Valu. Nägemine. Kuulmine. Vestibulaarsüsteem. Maitsmissüsteem. Haistmine. Varane aju areng. Neuraalsete võrgustike organiseerumine. Troofilised interaktsioonid arenevas närvisüsteemis. Närvirakkude programmeeritud surm. Neuronite võrgustike modifitseerimine kogemuse tulemusena. Regeneratsioon närvisüsteemis. Tüvirakud ja eellasrakud täiskasvanud närvikoes. Neurodegeneratiivsed haigused.
brief description of the course in English
Nerve cells: ion channals, membrane potential, characteristics of the membrane. Neurotransmitters and their receptors. Development of the nervous system. Trophic interactions in the developing nervous system. Programmed neuronal cell death. Plasticity in the nervous system. Progenitor cells in adult nervous system. Central nervous system, micro- and macroanatomy. Glia, its functional role. Sensory systems. Pain. Motor systems. Complex brain functions. Cognition. Memory. Neurodegenerative diseases.
type of assessment in Estonian
Eksam
type of assessment in English
Exam
independent study in Estonian
Töö loengumaterjalidega ja kirjandusega.
independent study in English
Homework with training materials and textbooks.
study literature
Neuroscience 4th Revised edition. Leonard E. White, George J. Augustine, Dale Purves, James O. McNamara, David Fitzpatrick, William C. Hall, Anthony-Samuel Lamantia Ilmumisaeg: 31-Aug-2007; Kirjastus: Sinauer Associates Inc.,U.S.
study forms and load
daytime study: weekly hours
2.0
session-based study work load (in a semester):